Anställning

Rutinen Anställning är en webbaserad funktion som används av roller som arbetar med att hantera anställningar, exempelvis chefer och löneadministratörer. 

Förklaring av några begrepp

Person

Person innehåller personinformation d.v.s. information om en person som inte är relaterat till annat än själva personen, ingen koppling mot arbetsgivare.
Exempel: Namn, Adress, Telefon/mobil hem etc.

Arbetstagare 

Arbetstagare innehåller information om en arbetstagare samt dess koppling till arbetsgivaren d.v.s. ingen information om själva anställningen utan information som är giltig oavsett anställning.
Exempel: Telefon, e-post arbete, arbetsplats, anställd i företaget, totalt antal år i företaget etc.

Anställning 

Anställning innehåller information om den aktuella tjänsten/positionen/anställningen.
Exempel: Avtal, Veckoarbetstid etc.

Roller i Anställning

Här finns hjälp om hur du utför olika uppgifter som är relaterade till administration av personal.

Du kan bland annat:

  • Skapa nya anställningar
  • Ändra i anställningar
  • Administrera Ärendehantering
  • Hantera Gage och Arvode
  • Hantera Lönetrappa
  • Skriva ut avtal
  • Administrera Anställnings- och saldoflytt

Beroende på den roll du har i din organisation så kan du komma åt olika delar i Anställning. Medarbetare, Chefer, HR-administratörer, Löneadministratörer och Lönekoordinatorer är exempel på roller som alla använder Anställning och därför skiljer sig också det du ser i applikationen åt beroende på vilken roll du har.

Relation till andra delar av systemet

Det finns en hel del kopplingar i Anställning till andra delar av systemet, framförallt till Tabellverket, Löneadministration, Underhåll & klartexter, samt Medvind.