Aktuell produkt
Arbetsskadeanmälan - Arbetsskador - Sjuk/Rehab
När det händer en olycka eller om en arbetstagare blir sjuk i arbetet ska den som skadats rapportera det till arbetsgivaren. Du som arbetsgivare ska så fort som möjligt göra en anmälan till Försäkringskassan. Om du inte anmäler till Försäkringskassan kan den skadade själv göra det.
Ett allvarligt olycksfall eller tillbud (något som kunde ha blivit allvarligt) ska du som arbetsgivare snarast anmäla detta till Arbetsmiljöverket.
Arbetsskadeanmälan hanteras i två varianter:
- Med sjukfrånvaro
- Utan sjukfrånvaro
Utan sjukfrånvaro
Noteringar kan t.ex. göras om typ av arbetsskada och datum för anmälan till FK, AFA och AV.
Med sjukfrånvaro
Som ovan men du har också möjlighet att göra noteringar om t.ex. inkomna läkarintyg, lämnad sjukförsäkran eller om arbetstagaren får sjukersättning.
Relaterad hjälp
- Steg-för-steg Registrera anmälan om arbetsskada/rehab utan sjukfrånvaro
- Steg-för-steg Registrera anmälan om arbetsskada med sjukfrånvaro
Läs mer om arbetsskadeanmälan på Arbetsmiljöverkets hemsida www.av.se