Aktuell produkt
Underhåll/Klartexter
Rutinen Underhåll Klartexter används för att lägga upp klartext för koder som används inom rutinerna Lön och Anställning - både i klienten och webben. Dessa används sedan vid register för att underlätta vid val. Klartexttabeller innehåller alltså värden som du som kund kan påverka och som används för listrutor i klient/webb.
Du kan också ändra standardtexter samt dölja fält/flikar. Funktioner för att dölja fält, ändra text, dölja flikar etc. kräver att du efter ändring i klartexter även går in i systemförvaltning och tömmer fönstercachen. Anledning till detta är att fönster definitioner sparas intern för att förbättra prestanda så när ändring sker måste dessa ”laddas” om
I rutinen ingår även ett antal översikter för att lägga upp dina egna kundunika texter och rubriker, samt för att kundunikt kunna dölja/visa fält och flikar. Det är dessa översikter som i benämningen har texten "...K-unik...".
Varför måste klartexter finnas?
Klartexter används som ett verktyg för översättning av koder och du som kund kan själv lägga in beskrivningar i t.ex. kolumner och flikar såsom t.ex. "Avdelning", "Arbetsställe" etc.
Klartexter måste finnas för att du skall kunna skapa logiska poster - för du kan ju inte lägga in det som inte finns.
Beroenden
Konvertering kan inte ske innan du har lagt upp vissa klartexter såsom t.ex. "Företag", "Avtal", "Lönearter", "Avdelning", "Arbetsställe" etc.
För administratörer
Underhåll/Klartexter används av dig som är administratör.