Aktuell produkt
Benchmark - Inställningar - Admin
Benchmark är en analysmetod som används när en organisation/företag vill jämföra vissa delar av sin verksamhet med andra aktörer, t.ex. jämföra löner.
Benchmarking kan även kallas riktmärkning, prestandajämförelse etc. och kan bl.a. ske mot andra företag eller mot delar av det egna företaget.
Benchmark i HR-plus 8 används för kunna lägga in uppgifter om andra företag så att jämförelse kan göras med hur t.ex. ert företag ligger till med lönerna.
Du läser in benchmarkdata via en fil (csv-format) så att jämförelsen sedan kan göras för lönerevisionen.
Via fliken Benchmark under Inställningar/Admin kan du importera benchmark-data till HR-plus 8, där du laddar upp en csv-fil som du sedan kan använda i bl.a rutinerna Anställning och Lönerevision.
Filtypen måste vara i csv-format och innehålla rubrikraden; Kod, Min, Max, Median, Beskrivning samt samtliga positioner. Du kan ange antingen Min, Max och/eller Median i filen.
Välj Fr.o.m datum och du kan välja att mappa filen mot valfritt fält/kod ifrån Befattningstabellen. Vilket fält som du vill mappa det mot, väljs i listan Koppling till befattningstabell och är det som sen visas i lönerevisionen.
Du kan kan även se historiska benchmark-configurationer, samt dess tillhörande data. Det krävs att du har data/information om; Beskrivning av fil, from och tom datum samt vald befattningstabell att hämta historik från.