Aktuell produkt
Beskrivning - Admin
Uppdelning av behörighetstilldelning
Rutinen Admin består av tre (3) delar. Två av de tre delarna omfattar användaradministration och behörighetshantering, den tredje innehåller renodlad systemförvaltning.
Denna uppdelning finns för att kunna lägga användaradministration och behörighetstilldelning på andra användarroller än systemförvaltare. Vissa organisationer har, för att klara av det dagliga arbetet med användare och behörigheter, valt att ge fler användare rättighet till Admin, vilket i sin tur innebär att dessa personer får betydligt större rättigheter i systemet än de ska ha, i förhållande till sina egentliga arbetsuppgifter.
Genom uppdelningen kan ni ge rättigheten till användaradministration och tilldelning av roller/behörigheter till användare utan att de får en för hög behörighet (s.k uppgiftsminimering - ett koncept som ingår i Dataskyddsförordningen, GDPR).
Uppdelning av rättigheterna innebär:
Användare och lösenord
- Rätt till flikarna Användare samt Aktiva användare
- Tilldelas de roller som ska få skapa användare, aktivera/inaktivera användare, återställa lösenord, användarnamn och hantera bilder mm.
Organisation och behörigheter
- Rätt till flikarna Behörigheter och Behörighetsstruktur
- Ges till de roller som får bygga och ändra i behörighetsträdet samt tilldela roller och behörigheter i trädet.
Systemförvaltning ger systemförvaltarrättigheter
- Rätt till övriga flikar i Admin.
- Ges endast till systemförvaltare.
Följande hjälp finns att tillgå:
Administrera användare och behörigheter
- Skapa, ändra och deaktivera användare och gruppanvändare samt återställa lösenord
- Söka efter aktiva användare under olika intervall
- Söka efter händelser i revisionsloggarna
Organisation
Behörigheter
- Skapa, ändra och radera roller samt tilldela behörigheter på dessa
- Sätta rätt behörighet på olika användare utifrån roll
Inställningar
- Göra systeminställningar, lösenord och arbetstagar- och anställningsnummer mm.
- Söka efter händelser i den tekniska loggen
- Göra inställningar i Förvalta
- Lägga till, ändra och ta bort behörighetsgrupper
- Administrera kolumnordning
- Administrera händelsetyper
Ärendeadministration
- Hantera rättigheter för ärenden
- Skapa E-postmallar för ärenden
- Bifoga dokument i ärenden
- Hantera Multiattest för Anställning och Resa & utlägg
Skärmdesign och Skärmbildsdesign för ärenden
Inställningar hämtning av personuppgifter/Konfigurering av externa integrationer
- Aktivera och konfigurera externa integrationer från externa parter, såsom Navet och SPAR
- Aktivera och konfigurera hämtning av personuppgifter
- Konfiguration av externa integrationer
Påminnelseinställningar
Arbetsgivaradministration
- Administrera länkar som visas på Portalsidan
- Länkstyrning för olika externa länkar, oberoende av roll
- Administrera automatisk rolltilldelning
Rapportadministration
- Hantera rapporter, exempelvis skapa ny rapport
- Hantera rapportbehörigheter
- Sätt rapportinställningar för ärenden
- Skapa datakällor och kategorier för ärenden
- Hantera prenumerationer för rapporter
Dokumenthantering
- Skapa och administrera dokumentkategorier
- Administrera behörigheter / rättigheter för dokumentkategorier
Översättningar
Systemloggar
- Hantera tekniska loggar i systemet
- Hantera revisionsloggar i systemet
- Hantera och administrera Felkön för servicebussen
- Se logg för Service status
- Hantera logg för Cache status