Beskrivning - Admin

Uppdelning av behörighetstilldelning

Rutinen Admin består av tre (3) delar. Två av de tre delarna omfattar användaradministration och behörighetshantering, den tredje innehåller renodlad systemförvaltning. 

Denna uppdelning finns för att kunna lägga användaradministration och behörighetstilldelning på andra användarroller än systemförvaltare. Vissa organisationer har, för att klara av det dagliga arbetet med användare och behörigheter, valt att ge fler användare rättighet till Admin, vilket i sin tur innebär att dessa personer får betydligt större rättigheter i systemet än de ska ha, i förhållande till sina egentliga arbetsuppgifter. 

Genom uppdelningen kan ni ge rättigheten till användaradministration och tilldelning av roller/behörigheter till användare utan att de får en för hög behörighet (s.k uppgiftsminimering - ett koncept som ingår i Dataskyddsförordningen, GDPR).

Uppdelning av rättigheterna innebär:

Användare och lösenord

  • Rätt till flikarna Användare samt Aktiva användare
  • Tilldelas de roller som ska få skapa användare, aktivera/inaktivera användare, återställa lösenord, användarnamn och hantera bilder mm.

Organisation och behörigheter

  • Rätt till flikarna Behörigheter och Behörighetsstruktur
  • Ges till de roller som får bygga och ändra i behörighetsträdet samt tilldela roller och behörigheter i trädet.

Systemförvaltning ger systemförvaltarrättigheter

  • Rätt till övriga flikar i Admin.
  • Ges endast till systemförvaltare.

Följande hjälp finns att tillgå:

Administrera användare och behörigheter

Organisation

Behörigheter

Inställningar

Ärendeadministration

Skärmdesign och Skärmbildsdesign för ärenden

Inställningar hämtning av personuppgifter/Konfigurering av externa integrationer

Påminnelseinställningar

Arbetsgivaradministration

Rapportadministration

Dokumenthantering

Översättningar

Systemloggar

Programkonfiguration