Aktuell produkt
Inställningar förprocess - Inställningar - Admin
En förprocess hjälper dig att snabbare och enklare skapa en ny anställning eller ändra en befintlig anställning i HR+. Inställningar för förprocess görs som en ärendetyp där du kopplar olika fält till ärendetypen, dvs du gör ett antal inställningar för en förprocess gällande anställningsförfaranden. Detta underlättar när du till exempel skapar ett ärende för en ny anställning alternativt om du kanske vill göra en anställningsförändring.
Genom att göra inställningar för förprocessen, så definierar du alltså de värden som skall vara valbara för personen som använder förprocessen.
För att skapa ett ärende behöver systemet veta vem ärendet gäller för (användare, person, arbetstagare, anställd), vilket företag/enhet som anställningen tillhör och till vilket avtal som anställningen tillhör.
Den första delen i förprocessen (Uppgifter) hanterar dessa grunduppgifter, med vem (personnummer), när (anställd from) och var (rapporteringsställe). Anställd from filterar vilka rapporteringsställen som är tillgängliga och rapporteringsstället sätter vilket företag/enhet som anställningen tillhör.
När dessa fält är ifyllda så gör systemet en kontroll ifall det är en befintlig arbetstagare i HR+ eller om det är en helt ny person. Om det är en befintlig arbetstagare, så har du möjlighet att kopiera informationen från en tidigare anställning till denna nya.
Den andra delen är en hjälp att fylla i ärendet. Här finns Löneform, Avtal, Anställningsform med mera. Dessa fält bygger på varandra och filteras efter hand som de fylls i. Därför försvinner data om du backar och ändrar tidigare ifyllda värden. Vissa värden som sätts i förprocessen förpopulerar andra fält i ärendet. Exempelvis kommer primär avdelning att sättas i Lönepåverkande utifrån det rapporteringsstället som du har valt och Arbetstidsform sätter värden i Lönepåverkande för veckoarbetstid heltid och i tabellen rätt till ersättning.
Fältet Befattning ligger i förprocessen för att du ska kunna verifiera att du valt rätt avtal, eftersom du inte kan byta avtal när du väl skapat ärendet.
Det finns olika nyanställningsärenden som har en förprocess. Vilka fält som visas beror på vilket ärende som skapas. Ärendet Ny anställning innehåller vanligtvis alla fält, medan tex Ny tillsvidareanställning bara innehåller de fält som behövs för en tillsvidareanställning. Detta sätts upp i rutinen Skärmdesign och Skärmdesign för ärenden (sektion Nyanställning).
Under fliken Parametrar i Admin/Inställningar så kan du välja Inställningar för Anställning i listrutan och där välja att aktivera kryssrutan Information om pågående anställning i förprocessen. Inställningen används sedan i förprocessen för att föreslå att skapa en anställningsförändring istället för en nyanställning.
Om kryssrutan Information om pågående anställning i förprocessen är aktiv/påslagen så kommer HR+ att informera om att det går att göra en anställningsförändring om personnummer, arbetsgivare (företag/enhet) och avtal är samma som vid en pågående anställning.
Aktivera kryssrutan Spar/navet i förprocessen för att anropa SPAR/Navet vid nyanställning (även om personen finns i HR-plus). Om du inte väljer denna inställning så anropas bara SPAR/Navet om personen INTE finns i HR-plus. Om du inte använder SPAR eller Navet så blir det ingen påverkan (se bild 2)
(kryssrutan Information om pågående anställning i förprocessen)
(kryssrutan Spar/Navet i förprocessen)
Fliken Inställning förprocess
Under fliken Inställning förprocess så definierar du upp de värden som ska gälla.
Ärendetyp är vilket ärende inställningarna gäller för. Välj en ärendetyp för anställningsformer i listrutan:
Entitetsnamn är vilket fält som avses. Du kan välja mellan Löneform och Anställningsform. Beroende på vilken du välj olika information kommer visas på sidan.
Anställningsform och Löneform
Löneform (t.ex. månadslön, timlön etc).
Anställningsform (t.ex. allmän visstidsanställning, vikariat etc.)
Giltiga värden för anställningsformer visar siffror som kommer från klienten i Underhåll/Klartexter.
Värdena i inställningarna filtrerar vilka val som är möjliga via listrutan i det ärendet, på det fältet.
Under Fält så visas vad som är filtrerat och under Värde så visas vilka värden som är möjliga att filtera på.
Om ingen filtrering har gjorts så visas alla.
Relaterad hjälp
- Läs mer om Inställningar
- Läs mer om Skärmdesign och Skärmdesign för ärenden
- Läs mer om Anställning (rutin Anställning)
- Läs mer om Ärendehantering (rutin Anställning)
- Läs mer allmänt om Ärenden (rutin Ärenden)
- Läs mer om Lönepåverkane uppgifter i Lönefliken i Anställningslistan (rutin Anställning)