Ärenden

Rutinen Ärenden är en samlingssida som hjälper dig att snabbt se och komma åt ärenden som du antingen måste agera på, se de ärenden du har som är avslutade eller som är behandlade. Om du har behörighet, så kan du även se andras ärenden som då presenteras i fönstret.

Dina ärenden visas även som ärendekort på Portalsidan (Hem) i widgeten Ärenden.

Notera! Via samlingssidan Ärenden visas alltså redan skapade ärenden. Om du vill skapa ett nytt ärende eller ändra i ett befintligt ärende, så måste du gå via rutinen Anställning. Se avsnittet Ärendehantering, Ärendetyper i systemet samt Ändra uppgifter via länkarna under Relaterad hjälp nedan).

De ärenden du ser under Pågående ärenden och Behandlade ärenden är endast de ärende som är tilldelade dig och som du på något sätt måste agera på.

Ärendesidan innehåller:

  • Pågående ärenden - De ärenden som du på något sätt måste agera på
  • Behandlade ärenden - Alla dina avslutade och behandlade ärenden
  • Alla ärenden - Här ser du alla de ärenden du har behörighet att se vilket då även kan vara andra än dina ärenden.

Söka via urval

Du kan söka efter ärenden via urval och när du klickar på ett ärende så öppnas detta. Överst ser du ärendeinformation och underst visas den sida i systemet där ändringen som skapat ärendet gjorts. Det är härifrån du sedan kan arbeta vidare med ärendet innan du skickar det vidare.

Det finns en länk som heter Till urval i Anställningsdetaljer som tar dig tillbaka till samma urval som du hade när du klickade in på anställningen. Systemet kommer även ihåg vald sortering, hur många rader per sidan som visas och på vilken sida du besökte.

Det finns även en liknande länk i ärendehanteringen, som du kan klicka på för att komma tillbaks till det urval du har gjort för att öppna ärendet. Det kan vara från anställningslistan, anställningslistan via detaljsida, portalsidan, ärendelistorna för pågående och behandlade ärenden samt sidorna som listar ärenden i resa.

Det kan vara så att du t.ex. söker fram ett antal anställda, på vilka du vill göra ett ärende på vardera. När du har slutfört ett ärende så klickar du på Till urval och slipper då att söka fram de anställningar du jobbar med igen.

Relaterad hjälp