E-postmall för ärenden - Ärendeadministration - Admin

Hantera e-postmallar för ärenden gör du på fliken E-postmall för ärenden under Ärendeadministration i rutinen Admin.

E-postmallen är kopplad till flera ärendefunktioner. Genom att välja en ärendefunktion kan du skapa en ny e-postmall för aktuell ärendefunktion. Det är inte obligatoriskt att använda något av värdena, men om du använder andra värden än de som finns specificerade nedan, så kommer det inte att fungera.

Parametrarna infogas i mallarna i form av en siffra inom klamrar. I de fall då det aktuella ärendet saknar koppling till anställning och/eller arbetstagare (t.ex. ärende Kontaktuppgifter, som ligger på personnivå) kommer e-post ändå att skickas ut korrekt, men parametrarna i fråga kommer då att förbli tomma.

Följande standardparametrar finns:

{0} - Ärendenummer

{1} - Ärendets nya status

{2} - Namnet på personen som skickade ärendet

{3} - Mottagarens namn

{4} - Direktlänk till systemet

{5} - Ärendets typ

{6} - Anställningsnummer ärendet gäller

{7} - Arbetstagarnummer ärendet gäller

{8} - Namn på personen ärendet gäller

Exempel på E-postmall för en ärendefunktion

Rubrik

{2} har tilldelat dig ärende {0} som nu har status '{1}' 

Meddelande

Hej {3},

Ärende {0} har nu status '{1}' och har tilldelats dig.

Ärendetyp: {5}
Avser anställning {6} för arbetstagare {8} ({7}) 

Här får du en direktlänk till systemet {4}

Med vänlig hälsning,

{2}

Direktlänk till ärendet

En direktlänk till ärendet skrivs i följande format: {4}/Case/Redirect/{0}

Händelser vid ärendehantering av e-postmallar

E-post skickas till den person som får ärendet oavsett om du skickar framåt (för t.ex. attest) eller bakåt (t.ex för att avvisa en begäran).

Anställningsärenden:

  • Om du skall slutföra ett anställningsärende, så skickas e-post till alla involverade i det specifika ärendet.
  • Om du vill radera ett anställningsärende, så skickas e-post till berörda personer om du har kryssrutan Aktiv markerad.

Resa & utlägg:

  • När du skall slutföra en resa, så skickas e-post till alla involverade i det specifika reseärendet.
  • När du raderar en resa, så skickas e-post till den person som har raderat reseärendet.

Relaterad hjälp