Aktuell produkt
Revisionsloggar - Systemloggar - Admin
På fliken Revisionsloggar under Systemloggar i Admin så kan du spåra fel och hitta information som rör användarnas aktiviteter i systemet.
Du kan bland annat:
- Följa förändringar i behörighet och behörighetsstruktur för användare, roller, grupper med mera.
- Se information om inloggningar i systemet.
- Spåra lösenordshantering.
- Spåra lyckade och misslyckade importer från Servicebussen.
- Se vilken person som t.ex. har ändrat behörighet på en klientanvändare
Med hjälp av revisionsloggarna får du koll på vad som sker i systemet.
Sök
Klicka på sökknappen för att göra en sökning, där . Det sker ingen automatisk sökning när du ändrar eller skriver i de olika fälten utan du måste klicka på sökknappen för att göra en sökning.
Sökresultatet visas på skärmen, där du lättöverskådligt kan se vad som hänt i loggen.
Tidgare sökning och resultat rensas när du gör en ny sökning.
När du vill söka i revisionsloggarna använder du dig av urvalsfunktionerna. Där kan du söka på Typ, Kategori, Händelse och Användare. Du kan även söka inom ett visst intervall. Om behovet finns, så kan systemet visa upp till 100.000 rader för urvalet/sökningen.
Vad betyder begreppen?
För att spåra och förstå en viss händelse som rör en aktiv användare behöver du veta vad en del begrepp betyder. Det är dessa begrepp som du ser i toppmenyn under Aktiva användare. Du kan, för alla objekt i listan, se både datum och tidpunkt.
Följande bild visar rubriker för ovan nämnda begrepp. Förklaring till varje begrepp/rubrik följer nedan:
Tips! Klicka på bilden för att förstora den, klicka åter igen på bilden för att återgår till thumbnail-storlek.
Beskrivning av begreppen/rubrikerna i övre toppmenyn i fliken Revisionsloggar (markerat med "1" i bilden):
TYP
Följande typer finns i listrutan Välj Typ:
- Spårning - på den här typen loggas aktiviteter som att användare loggades ut.
Exempel:
Användaren loggades ut - Information - på den här typen loggas aktiviteter som att användare som navigerar, ansvarig chef placerad på rapporteringsställe.
Exempel:
Publicerade fil i uppgift
Laddade ner fil från uppgift.
Rapport skapad
Roll borttagen
Användare skapad.
Användare uppdaterad.
Rapporteringsställe borttaget
Rapport borttagen
Rapportstatus ändrad
Navigering
Roll tillagd
Användare borttagen.
Program Configuration
Användare ändrad.
Sökning av användare
Behörigheterna har ändrats
Roll uppdaterad
Skapade en anteckning i en uppgift
Run report
Rapporteringsställe skapat
Process tilldelades en användare
Användare deaktiverad pga felaktig inloggning
Navigation
Roll borttagen från användare.
Aktivering
Rapporteringsställe ändrat.
Laddade ner fil från publicerade filer
Kör rapport
Användares behörighet till rapporteringsställe ändrat.
User search
Rapport skickad för tömning
Ny roll för användare.
Lade till en kommentar i uppgift
Statusändring för uppgift
Lösenordsåterställning
Flyttade fil från uppgift
Status ändrad
Ansvarig chef placerad på rapporteringsställe.
Behörighetstilldelning.
Statusändring för punkt i checklista
Lösenordet har ändrats - Error - på den här typen loggas aktiviteter som felaktigt request token. Requesten kommer från fel sida.
Exempel:
TokenRequestValidate - Fel - på den här typen loggas olika typer av aktiviteter som skett.
Exempel:
Aktivering: användare/e-post finns ej.
Du har inte behörighet att utföra denna handling
Glömt lösenord: användare/e-post finns ej.
Inloggning misslyckades.
Lösenordsbyte misslyckades.
Misslyckad inloggning; användaren finns inte
KATEGORI
Följande kategorier finns i listrutan Välj Kategori:
- PA - på den här kategorin loggas aktiviteter som att en användare publicerade fil, laddade ner fil, skapande anteckning, process tilldelades en användare.
Exempel:
Publicerade fil i uppgift
Laddade ner fil från uppgift.
Skapade en anteckning i en uppgift
Process tilldelades en användare
Laddade ner fil från publicerade filer
Statusändring för uppgift
Flyttade fil från uppgift
Statusändring för punkt i checklista - Security - på den här kategorin loggas aktiviteter som att användare har skapats, ändrad och borttagen även behörighetstilldelning.
Exempel:
Användare skapad.
TokenRequestValidate
Användare borttagen.
Användare ändrad.
Behörighetstilldelning.
TokenRequestGrant - Request - på den här kategorin loggas aktiviteter som olika verbs som det heter i rest api:er såsom GET, POST och PUT.
Exempel:
GET
POST
PUT - UserActivity - på den här kategorin loggas aktiviteter så som användarnavigering.
Exempel:
Navigation
Navigering - Användaraktivitet - på den här kategorin loggas aktiviteter så som användare navigering, program konfiguration, sökning av användare.
Ytterligare exempel:
Navigering
Program Configuration
Sökning av användare
Run report
Användaren loggades ut
Navigation
Kör rapport
User search - Utlägg - på den här kategorin loggas aktiviteter som handlar om utläggsrapporter.
Exempel:
Rapport borttagen
Rapport skapad
Rapport skickad för tömning
Rapportstatus ändrad - Säkerhet - på den här kategorin loggas aktiviteter som handlar om inloggning, användarhantering, rollhantering, lösenordshantering.
Exempel:
Aktivering: användare/e-post finns ej.
Inloggning misslyckades.
Roll borttagen
Användare skapad.
Användare uppdaterad.
Rapporteringsställe borttaget
Roll tillagd
Glömt lösenord: användare/e-post finns ej.
Behörigheterna har ändrats
Roll uppdaterad
Lösenordsbyte misslyckades.
Rapporteringsställe skapat
Användare deaktiverad pga felaktig inloggning
Roll borttagen från användare.
Aktivering
Rapporteringsställe ändrat.
Misslyckad inloggning; användaren finns inte
Användares behörighet till rapporteringsställe ändrat.
Ny roll för användare.
Lösenordsåterställning
Ansvarig chef placerad på rapporteringsställe.
Lösenordet har ändrats - CaseManagement - på den här kategorin loggas aktiviteter som handlar om statusförändringar i ärendehanteringen.
Exempel:
CaseStateChanged - Reseräkning - på den här kategorin loggas aktiviteter som handlar om reseräkningsrapporter.
Exempel:
Rapport skapad
Rapport skickad för tömning
Rapportstatus ändrad - Resa och Utlägg - följande loggas för Resa och utlägg, ev reseförfrågan och delattest.
GrunduppgifterReseräkning inkl destination etc
Traktamente
Färdtid
Utlägg ex deltagarlista/deltagare vid representation
Kvitto
Fördelning - SPM (tidigare namn för PA) - på den här kategorin loggas aktiviteter som att en användare publicerade fil, laddade ner fil, skapande anteckning, process tilldelades en användare.
Exempel:
Process tilldelades en användare
Laddade ner fil från uppgift.
Lade till en kommentar i uppgift
Skapade en anteckning i en uppgift
Statusändring för punkt i checklista
Statusändring för uppgift - Ärendehantering - på den här kategorin loggas aktiviteter som att status är ändrad på ärende.
Exempel:
Du har inte behörighet att utföra denna handling
Status ändrad
HÄNDELSE
En händelse betyder att någon operation har skett i systemet.
Följande händelser finns i listrutan "Välj Händelse":
- Exempel:
Aktivering: användare/e-post finns ej.
Inloggning misslyckades.
Publicerade fil i uppgift
Laddade ner fil från uppgift.
Rapport skapad
Roll borttagen
Användare skapad.
Användare uppdaterad.
Rapporteringsställe borttaget
Rapport borttagen
Rapportstatus ändrad
Navigering
TokenRequestValidate
POST
Roll tillagd
GET
Användare borttagen.
Program Configuration
Glömt lösenord: användare/e-post finns ej.
Användare ändrad.
Sökning av användare
PUT
Behörigheterna har ändrats
Roll uppdaterad
Skapade en anteckning i en uppgift
Run report
Lösenordsbyte misslyckades.
Rapporteringsställe skapat
Process tilldelades en användare
Användare deaktiverad pga felaktig inloggning
Användaren loggades ut
Navigation
Du har inte behörighet att utföra denna handling
Roll borttagen från användare.
Aktivering
Rapporteringsställe ändrat.
Misslyckad inloggning; användaren finns inte
CaseStateChanged
Laddade ner fil från publicerade filer
Kör rapport
Användares behörighet till rapporteringsställe ändrat.
User search
Rapport skickad för tömning
Ny roll för användare.
Lade till en kommentar i uppgift
Statusändring för uppgift
Lösenordsåterställning
Flyttade fil från uppgift
Status ändrad
Ansvarig chef placerad på rapporteringsställe.
Behörighetstilldelning.
Statusändring för punkt i checklista
TokenRequestGrant
Lösenordet har ändrats
ANVÄNDARE
Fritext för att söka på den användaren som utfört händelsen.
F.R.O.M.
Filtrering på från och med datum när händelsen ägde rum i formatet ÅÅÅÅ-MM-DD.
T.O.M.
Filtrering på till och med datum när händelsen ägde rum.
RENSA (knapp)
Knapp som rensar filtreringsfälten.
SPARA TILL FIL (knapp)
Sparar tabellen till fil i csv-format.
Ärendehistorik för status på ett ärende i Anställning
Via ärendehistorik kan du följa historiken av de senast uppdaterade statusen på ett Ärende i Anställning. Du hittar detaljerad loggning i revisionsloggen för vad som har förändrats och av vem i ett ärende.
Se fältet Ärende-ID i revisionsloggen. Fälten går bra att använda för att göra en sökning på det ärenden som du önskar titta närmare på. I revisionsloggen kan du alltså följa vem som har gjort ändring, i vilken tabell ändringar har ägt rum samt vad det gamla och nya värdet är.
Beskrivning av begreppen/rubrikerna i undre toppmenyn i fliken Revisionsloggar (markerat med "2" i bilden)
Typ
Berättar om det som skett i systemet (alltså vilken typ av händelse som har skett), exempelvis om händelsen klassas som ren information eller ett fel.
Kategori
Visar inom vilken kategori en viss aktivitet i systemet som har skett. Exempel på olika kategorier kan vara aktiviteter som rör användare och säkerhet, eller en rutin som t.ex. Resa och utlägg.
Händelse
Visar information om vad det är för typ av händelse har skett i systemet. Ett exempel kan vara att användaren har misslyckats med att byta lösenord. Det kan också handla om att en användares behörighet till ett visst rapporteringsställe har ändrats. Du kan också se vilka moduler användaren har använt.
Användare
Visar vilken användare som har startat händelsen.
Datum
Visar det datum då händelsen inträffade.
Meddelande
Här får du lite mer detaljerad information om vad som hänt, samt förslag på vad du kan göra för att åtgärda problemet.
Tidigare värde
Om det är en uppdatering som har gjorts, så finns det ett tidigare värde vilket visas här, t.ex. vilket värde som fanns på en användare före förändringen. Ett exempel kan vara att användaren Kalle tidigare hade rollen ledare med rapporteringsställe produktion.
Nytt värde
Det nya värdet visas efter att händelsen har inträffat. Om till exempel en användare har bytt rapporteringsställe från produktion till HR-avdelningen så anges den informationen under Nytt värde. Detsamma gäller om användaren även hade skiftat roll.
IP-adress
Anger den Ip-adress som händelsen startade från.
Värdnamn
Visar namnet på den maskinen som händelsen startade från.
Användaragent
Visar vilken webbläsare som användes när händelsen inträffade.
SLO - Single-Sign-On
Revisionsloggen registrerar när en användare loggar ut manuellt eller blir utloggad genom SLO (Single Log-Out).
Loggning av händelser som exporterar data
Poster skrivs i revisionsloggen vid följande händelser:- Nerladdning av dokument
från detaljvy för anställning
från dokumentflik i ärende
från ärendekort
från Rapporter & Dokument - Nerladdning av CSV-filer
Återställda lösenord för användare
Teknisk logg
Revisionslogg
Logg över Aktiva användare - Rapporter
Nerladdning av rapportdefinition i administration
Ladda ner anställningskontrakt - OData
Försök att ansluta utan inloggningsuppgifter
Felaktiga inloggningsuppgifter
Användare utan behörighet till OData
Lyckad hämtning
Läsning av personuppgifter
Revisionsloggen registrerar navigering till flera delar av systemet och sparar information om vilka kriterier som använts vid sökning på anställningar, ärenden, anställningsdokument och resor.
Loggning av e-postmeddelande (E-postmallar)
Loggning sker med avsändande e-postadress, mottagande e-postadress, ämne och ärende-id som meddelande och kategori=Ärendehantering, Händelse =Skicka epost. Som användare lagras den användare som utförde ärendehändelsen. Om e-postsändning lyckas med loggas det med typ = Information, annars med typ = Fel.
Loggning av ADDO-meddelande
För bättre spårbarhet så finns loggning kopplat till Addo-signering i Revisionsloggen under Admin/Systemloggar. T.ex om en signering får status "Misslyckat" så kan mer information hittas här.
I Revisionsloggen kan du hitta följande:
- Addo signing created (Välj Typ = Information, Kategori = CaseManagement)
- Addo signing failed (Välj Typ = Fel, Kategori = CaseManagement)
AGD korrigeringar
Används i rutin Arbetsgivardeklaration för att skapa korrigeringsposter direkt till arbetsgivardeklarationen utan att gå via lön, vilket t.ex. kan behövas vid korrigering av gamla perioder.
Lönerevision standard
Används i rutinerna för Lönerevision.
Spara rader som läses från tabeller
Med hjälp av tjänsten BackEndToNLogAdapterService så finns det möjlighet att spara rader som läses från tabellen LogQueue till tabellen AuditEntries Notera att detta måste sättas igång med en ändring av konfigurering som driftpersonal gör.
LoqQueue loggar aktivitet i klienten för följande händelser:
"Ta bort"
"Navigering"
"Spara"
"Export"
"Import"
"Inloggning"
"Utloggning"
"Inloggning misslyckades"
"Användare skapad."
"Användare ändrad."
"Användare borttagen."
"Behörighetstilldelning."
"Ändring av personnummer"
"Ändring av SPAR-information"
"Avsluta anställning"
Se kolumnen Källa i Revisionsloggen.
Det finns också möjlighet att kopiera texten som ligger i kolumnerna Tidigare värde och Nytt värde med en egen knapp. Du kan också rensa filtreringslistorna var för sig.