Felkö för servicebussen - Systemloggar - Admin

I fliken Felkö för servicebussen under Systemloggar i Admin så visas en lista med felmeddelanden 

Servicebus beskrivning

Systemet använder Microsoft Windows Server Service Bus för att integrera asynkrona inkommande och utgående meddelanden. Servicebussen sänder endast meddelanden vid förändringar av data. Fel i importerade meddelanden (från externa mastersystem till Servicebussen) placeras som dead letters i en fördefinierad kö. Ansvaret för att kontrollera felmeddelanden och korrigera dessa ligger på det externa mastersystemet.

Information om felrapportering vid import via ServiceBus.

- Då det finns ett fel i det inskickade XML-meddelandet anges positionen för felet i ErrorMessage samt en beskrivning av vad som gått fel.
- Om ett startdatum på en entitet är senare än dess slutdatum specificeras vilket datum det gäller, vilket underlättar felsökning.
- Kontroll sker att datumen på importerade entiteter inte överlappar varandra på ett ogiltigt sätt då importen sker mot en sedan tidigare existerande person. 

För integrationsschema samt översiktlig dokumentation, se PDF-dokumentet på Communityn under Hämta dokument/Hämta fil/Teknisk information/Service Bus Integration.

Topic/kö

Namn på meddelandet

Abonnemang

Indikerar från vilket system som felmeddelandet kommer ifrån

Mottagen

Datum och klockslag då meddelande mottogs.

Köad

Datum och klockslag då meddelande hamnade i kön.

Orsak

Anger vad som orsakade felet, till exempel att ett fel uppstått i kommunikationen med databasen.

Kan sändas om

Visas med värdena True eller False om meddelandet kan sändas en gång till. Om det står "True" i fältraden, så kan du klicka på skrivikonen under Felmeddelande där du sedan välja att sända om meddelandet alternativt ta bort det helt från listan.

Felmeddelande

Klicka på skrivikonen för att se hela meddelandet.

Felmeddelandenycklar för PersonImport

Det finns ett par nycklar för felmeddelanden av typen PersonImport som hamnar i felkön på servicebussen. Då det kan skilja mycket på vad som skickas med i meddelandet kan nyckeln se annorlunda ut beroende på innehållet.

Följande finns:

  • Om det inte finns inte några anställda (employees):
    PersonId|Personnummer (PersonId kan vara personnummer om type är SocialSecurityNumber)
  • Om det inte finns några anställningar (employments):
    PersonId|Personnummer:Anst.Id|Arbetsgivare:AnställdId|Arbetstagarnummer

    Annars:
    PersonId|Personnummer:Anst.Id|Arbetsgivare:AnställdId|Arbetstagarnummer:AnställningsId|Anst.Nr|Startdatum

Ta bort alla enligt urval.

Om du klickar på knappen Ta bort alla enligt urval, så massraderar du allt som du har sökt fram med hjälp av avancerat urval och/eller kolumnfilter.

Relaterad hjälp