Behörighet - Användare och Behörigheter - Admin

I vyn Behörighet, under Användare och behörigheter i rutinen Admin, så styr du vilka behörigheter en användare i systemet ska ha, exempelvis att en viss användare ska vara granskare i en viss organisation.

För att en användare ska kunna ges behörighet i en organisation måste användaren vara kopplad till ett rapporteringsställe, exempelvis en avdelning inom organisationen. Och för att kunna koppla en användare till ett rapporteringsställe så måste användaren tilldelas en roll. Det är alltså rollen som du kopplar till rapporteringsstället, samma roll som du tilldelar användaren.

Användare och roller

Varje användare måste ha minst en (1) roll och alla som har en anställning har rollen Medarbetare. En användare kan ha flera olika roller och det är summan av alla roller som påverkar behörigheten. Vissa roller är kopplade till organisationsstrukturen, vilket gör att den rollen endast gäller för de som har en ställning på det eller de rapporteringsställen som rollen är behörig att se. Du kan också styra inom vilken tidsperiod som en viss roll gäller, vilket kan vara praktiskt för tjänster som vikarierande chef under en bestämd period.

Både roller och gruppanvändare visas när du klickar på användaren i fönstret Behörigheter. Därmed kan du också se, men inte ändra, de rapporteringsställen som användaren får behörighet till via en eller flera gruppanvändare.

Listan över en användares roller syns direkt på användaren i form av ett kort. 

Sök användare

Sökfunktionen använder du för att söka fram den användare du vill arbeta med. Du kan söka på användaruppgifter eller på roll. Här kan du få reda på vilka roller en viss användare har.

Information om de användare som har anställningar i systemet visas:

  • Användarnamn (förvalt)
  • Arbetstagare sam aktiva anställningsnummer
  • Yrkestitel
  • Anställning from/tom
  • Företagsbenämning/arbetsgivare

Du kan med fördel även använda dig av webbäsarens sökfunktion som hittas under Ctrl + F. Detta  gäller under alla flikar.

Tilldela roller till användare

Rollerna i systemet hanteras egentligen på två ställen, dels under fliken roller där du arbetar med rollerna i sig, dels på denna flik där du kopplar roller till användare.

Koppla användare till rapporteringsställen

För att en användare ska kunna tilldelas rättigheter i behörighetsstrukturen så måste rollen ha inställningen kan tilldelas behörighet. Läs mer om detta under Skapa ny roll.

Om denna inställning är korrekt så kan användaren kopplas till ett rapporteringsställe och på så sätt få tillgång till att utföra rollbaserade egenskaper i det aktuella rapporteringsstället.

Trädet över rapporteringsställen kan filtreras. Trädet över rapporteringsställen visar nuvarande chef för rapporteringsstället direkt på raden. Det går också att direkt på rapporteringsstället sätta användaren till chef eller tilldela någon annan från en lista.

Du kan också filtrera fram de rapporteringsställena som är aktiva men som saknar aktiv chef (t.ex. tidigare chefer som blivit inaktiverade pga datum.). Tänk på att både chefens roll och chefens anställning kan ha inaktiveras genom att ange ett datum för avslut har angetts, vilket då kan resultera i att det saknas en aktiv chef.

Tips! För att lättare särskilja vilken användare du avser att tilldela behörigheten för så finns det en informationsdialog (ikonen "i" som visar en pop-upruta med kompletterande anställningsuppgifter. I denna dialog ser du information om rapporteringsställe.

Ikoner på sidan behörighet

Kan tilldelas behörighet

Ikon som indikerar att rollen kan tilldelas behörighet.

Editera roll

Funktionen gör det möjligt att editera på rollkoppling, så att datum för giltighet för inom vilken period rollen ska vara kopplat till användaren kan ändras utan att rollen måste tas bort och läggas till igen.

Delegering av roll

Användare som har roller vilka kan delegeras, måste göra detta via sitt användarkonto under Min Profil och Mina delegeringar.

Delegeringen är datumstyrd och vad som händer vid delegering är att användarens ger sin rolls rättigheter till en annan användare. Det går att ge rättigheter till alla eller enstaka rapporteringsställen.

Systemförvaltaren definierar uppsättning av delegeringar i fliken Roller i rutinen Admin.

På fliken Behörighet finns en ikon som indikerar att rollen kommer från en delegering.

Relaterad hjälp