Aktuell produkt
Skapa ny roll - Roller - Steg för steg - Admin
Skapa ny roll gör du i fliken Roller under Inställningari rutinen Admin.
- Klicka på ikonen för skapa ny roll (+).
- Fyll i namn på rollen, exempelvis Medarbetare eller Granskare.
- Ange typ av roll, exempelvis om rollen ska vara av typen Anställd, Ledare eller någon annan typ.
- Ange om rollen ska har rättighet att delegera till andra roller. En chef vill till exempel inte alltid delegera hela chefsrollen utan kan då välja att delegera en annan roll (exempelvis rollen Delegering). Användaren behöver inte ha den delegerande rollen (Delegering) definierad.
Se mer under avsnittet Delegeringar i funktionen Roller
Användaren gör sina delegeringar i Mina delegeringar under Min Profil. - Om du vill att användaren, som tilldelas rollen, även ska kunna tilldelas rättigheter i behörighetsstrukturen, så måste du ange att rollen Kan tilldelas behörighet. Om en användare kan tilldelas behörighet indikeras detta via ikonen (trädstruktur) vid rollen. Om rutan inte är ikryssad så kan användaren inte heller tilldelas behörigheter i systemet.
- Klicka på Spara