Programkonfiguration - Admin

Programkonfiguration i rutinen Admin är en funktion för att kunna redigera konfiguration för flera tjänster. Dessa styrs inte per tjänst, utan detta motsvarar Systemförvaltarrollen i klienten. Programkonfiguration används för olika funktioner i webben men även för att hantera körbeställning av programmen i Payroll Automation (PA). 

Startsidan listar registrerade konfigurationstyper:

  • Välj en konfigurationstyp via listrutan för att öppna redigeringsvyn
  • Beroende på vilken typ du  har valt, så visas de valmöjligheter som finns för att redigera konfigurationstypen.

Grundkonfiguration

För varje programkonfiguration så krävs en grundinställning, en inställning som alltid är gällande om inget annat anges via Undantag. Själva grundinställningen kan dock inte innehålla några undantag.

Programkonfiguration - undantag

I vissa fall så krävs det att undantag skapas upp, d.v.s om du vill skapa upp en alternativ uppsättning parametrar för en körning som endast gäller vissa arbetsgivare eller kollektivavtal. Detta är möjligt med s.k. Undantag. Eftersom grundkonfigurationen inte får innehålla några undantag så är det nödvändigt att skapa upp en kopia istället, för att sedan justera de ändringar som du vill ska gälla samt vilket urval som ska påverkas av undantaget:

  • Klicka på Kopiera för att skapa en kopia av grundkonfigurationen. 
  • Markera raden för dubbletten som du skapade och klicka sedan på Lägg till.
  • Mata därefter in de urval som den alternativa programkonfigurationen ska vara gällande för.

Gemensamma urvalsparametrar

Under Gemensamma urvalsparameter ställer du in det som ska gälla för körningen eller diverse uträkningar.

Om t.ex. flera lönearter ska anges så klickar du på +row. 

Tips! Wildcards så som % kan användas, d.v.s. om du börjar skriva med ett % så får du ett förslag på alternativ att välja på i fältet.

Välj vilken typ av utdata som skall publiceras genom att skapa fil-filter under varje kortnamn

När du använder dig av funktionen Publicera filer i rutinen Payroll Automation för att publicera utdata, så kan du välja vilken typ av utdata som ska publiceras. 

Detta kan ske genom att du i programkonfigurationen för Publicera filer skapar filter för varje kortnamn. Du kan ha noll eller flera filter och filtren kan vara något av: "Innehålla", "Wildcard" och "Regex". Gå till filter och klicka på + item och filter alternativ.

  • Innehålla = filnamnet måste innehålla texten som anges. I detta exempel innebär det att filnamnet måste innehålla värdet lista för att publiceras.
  • Wildcard = använd * för att använda wildcard t.ex. *namn*datum* . I detta fallet måste filnamnet innehålla ett eller flera tecken, texten namn, ett eller flera tecken, texten datum, sedan avslutas med ett eller flera tecken. Används i det fall du vill selektera ytterligare på ett filnamn.
  • Regex = Reguljärt uttryck. Om inte ovan alternativ är tillräckliga kan du använda dig av ett reguljärt uttryck som är mer kraftfullt. För att kunna använda dig av reguljära uttryck kontakta Visma.

Uppdatera huvudanställning i PA

Se huvuddokumentation under Körningar innevarande löneperiod/Uppdatera huvudanställning PA

Fält för OdataJobHandler

För OdataJobHandler (den som används för kontrollfönster i Payroll Automation (PA) så finns ett kompletterande fält som heter Kolumnordning och kolumnalias i programkonfigurationen.

När du använder ODataJobHandler så namnges och ordnas kolumnerna allt eftersom de väljs i OData URL:en, vilket är ok i de flesta fall. I vissa scenarier finns det dock ett behov av att kunna ordna kolumnerna och även ge kolumnerna ett annat namn och detta kan du göra i fältet Kolumnordning och Kolumnalias.

Du anger värdet som en kommaseparerad lista med "|" mellan kolumnnamn och alias, exempelvis; kol1|Kolumn1,kol2|Kolumn2

Relaterad hjälp