Skapa programkonfiguration för Inkomstuppgift (Inkomstförfrågan från Försäkringskassan) - Programkonfiguration - Admin

Funktionen Inkomstuppgift läser upp en popup-ruta med information om arbetstagarens lön och andra ersättningar i Anställning. Även årsinkomst räknas fram. Informationen används när du ska fylla i underlag till Försäkringskassan vid exempelvis sjukfrånvaro eller föräldraledighet. Du anger själv vilka lönearter som ska gälla för vilket avsnitt och underlaget hämtas från statistikregistret med undantag för aktuell lön.

Ange lönearter för lön och förmåner:
  • Lönarter för grundlön (faktisk lön visas från grundlönetabellen) - Obligatoriskt fält
  • Lönearter för OB-tillägg
  • Lönearter för övertid/mertid
  • Lönearter för andra ersättningar
  • Lönearter för bruttolöneavdrag
För Timvikarie/Anställd för behov så anger du följande lönearter för den arbetade tiden och dess ersättning (de senaste 12 månaderna visas från statistikregistret):
  • Lönearter för timmar/per månad - Obligatoriskt fält
  • Lönearter för lön/per belopp - Obligatoriskt fält

Ovan programkonfiguration ska anges tillsammans med att någon roll får rättighet till funktionen (anges under Admin/Roller). 

Notera att Lönearter för grundlön, Lönearter för timmar/per månad samt Lönearter för lön/per belopp är obligatoriska fält och måste alltid fyllas i!

Relaterad hjälp