Anställning - Beskrivning

Under fliken Beskrivning, där du nu befinner dig, kan du läsa om vad du kan göra i Anställning, hur funktionerna fungerar, samt vad olika begrepp betyder.

Följande hjälp finns att tillgå:

Rutinen Anställning

Anställning delar större delen av sitt grunddata med lönerutinen och det är bara ett fåtal grunddatakomponenter som endast utnyttjas i webbdelen eller av rutinen Anställning. Detta innebär att grunddata för Anställning till största delen underhålls i windowsklienten, av en systemförvaltare eller en person med motsvarande kompetens.

Anställning laddas med information om alla personer, arbetstagare, anställningar och grunddata via ett antal olika laddningsfunktioner.

Ärenden i Anställning

Du kan starta ärenden direkt från Anställning genom att klicka på plus-ikonen längst till höger i anställningslistan.

Skärmdesign för Anställning 

Det finns möjlighet att via rutinen Skärmdesign dölja kolumner i Anställning. Detta innebär t.ex. att specifika fält kan döljas som din organisation inte arbetar med alternativt att vissa fält inte behöver vara synliga för en viss roll. Kolumner som kan döljas finns i följande formulär:

  • Anställning 
  • Sök anställd
  • Mina anställningar
  • Gage/Arvode

Administration av Skärmdesign görs av rollen systemförvaltare via rutinen Admin.

Relation till Löneadministration

Anställning är en webbaserad funktion som används av användarroller utanför löneavdelningen för att skapa nya anställningar och att göra anställningsförfrågningar.

Notera att det därav finns mycket lönespecifik information som istället hanteras i windowsklienten, exempelvis uppgifter om hur semester beräknas.

Mer information om anställningsinformation med löneinriktning finns i rutinen Löneadministration

Relation till Tabellverket

Tabellverk är en rutin som innehåller funktioner för att identifiera fält i tabeller.

Från tabellen Företagsdata

När det gäller rutinen Anställning så hämtas information om arbetsgivaren från tabellen Företagsdata och visas sedan i den inledande dialogen när du skapar en ny anställning från grunden. Arbetsgivare spelar en mycket viktig roll när rapporteringsställen ska skapas eftersom alla rapporteringsställen måste vara kopplade till ett företag och för att behörighetsstyrning ska fungera krävs ett företag på rapporteringsstället.

Denna koppling används till två saker:

  1. Vid nyanställning används rapporteringsställets företag som den arbetsgivare nyanställningen kopplas till. Om inte arbetsgivare finns på rapporteringsställe så kan inte nya anställningar hanteras via Anställning.
  2. Reseräkningens listor över kostnadstyper väljs på arbetsgivare. Om inte arbetsgivare finns på anställningens (resenärens anställning) rapporteringsställe, så visas inget innehåll i dessa listor.

Notera att värden i företagsdata inte bara används i Anställning, utan även i rutinerna Resa och Admin.

Löneform

Värden i fältet Löneform laddas från tabell std_ovr, fältet ovr050. Detta värde laddas till webben i Initial load och Reload och används bland annat i den inledande dialogen när du skapar en ny anställning.

Övriga fält i std-tabeller med listvärden

Alla fält i Anställning som inte har egna klartexttabeller (se avsnittet Relation för Underhåll/klartexter nedan), det vill säga listor i fält i standardtabeller (std_) som har visningsvärde Lista, laddas till Anställning i samband med konverteringsladdningarna, det vill säga när webbens innehåll töms i samband med konvertering och omkonvertering. Listvärden uppdateras även i samband med versionsuppgraderingar.

Relation till Underhåll/Klartexter

Via rutinen Underhåll/klartexter så sätts värden som används i Anställning, ett par exempel är Std Benämning klartext (i tabell std_k001) som används i samband med registrering av anhörig och Std Befattning klartext (i tabell std_k002) som används vid registrering av anställning (Position).

Relation till Medvind (externt tidsystem)

Under fliken Medvind i Anställning finns ett antal möjliga värden att använda i integrationen. Vilka värden som skall användas bestäms av kunden i samarbete med Medvind.

Anställningar

Under Anställningar hittar du alla anställningar som finns inlaga i systemet och som du har tillgång till. Med hjälp av filtreringsfunktionen kan du filtrera fram den eller de anställda du söker efter och vill du öppna upp detaljerna för en anställd gör du detta genom att klicka på ID för arbetstagare.

Läs mer om att söka efter anställda under avsnittet Sök anställd.

Fliken Min anställning (medarbetarrollen)

Fliken Min anställning visas endast för arbetstagare som har medarbetarrollen.

Övrigt

Styra ordning på kolumner i Anställning och Ärenden

Du kan byta ordning på kolumnerna i s.k. listvyer, översiktsformulär för anställningar och ärenden. Se hur du gör inställningarna i Skärmdesign (rutin Admin)

Relaterad hjälp