Lönetrappa - Anställning

Funktionen Lönetrappa beräknar nya minimilöner och tillägg baserat på kollektivavtal. Det finns också ett regelverk som definieras och underhålls i funktionen. Olika kollektivavtal har olika beräkningsregler samt olika kvalifikationer för vad som gör att en grundlön ska ändras.

Lönetrappa och Branschvana kan endast köras via Payroll Automation (PA).

  1. Lönetrappa genererar ett ärende som höjer grundlönen för den anställde samt uppdaterar nivån av branschvanan.
  2. Ta ut en rapport.som redovisar de som uppvisar ett nytt steg, samt de som har uppnått villkoren för anställningstidstilägg. Visar förändringar av den aktuella perioden

Lönetrappa innebär att HR-plus 8 beräknar branschvana och höjer grundlön p.g.a. uppnådd branschvana och/eller ålder samt beräknar anställningstid för anställningstidstillägg. Den nya lönen (om anställd inte redan har ett belopp över minimilönen) eller tillägget, skapas som ett ärende, vilket kan slutföras automatiskt alternativt så kan t.ex. löneavdelningen gå in i ärendet och göra ett manuellt slutförande. 

Funktionen innehåller en rutin för grunddata där lönetrapporna sätts upp och övriga parametrar, såsom åldersgränser, år för branschvana eller månader för anställning anges.

Som ett komplement för att kontrollera lönen vid källan finns även en kontroll vid inmatning av grundlön i HR-plus 8 Anställning, vilken stämmer av att lönen motsvarar minimilönebeloppet i lönetrappan.

HR-plus 8 stödjer för närvarande detaljhandelsavtalet, partihandel, postorder och e-handel, städavtalet och transportavtalet.

Lönetrappa i rutinen Anställning

Lönetrappa visas och hanteras i anställningsfönstret i rutinen Anställning. I första bilden visas en summering av lönetrappa och under Visa detaljer kan du se och hantera all detaljerad information om avtal/kategori, kopplingar, undantag för lönetrappa, branschvana etc. 

På medarbetaren lagras information om branschvana samt koppling till lönetrappa på anställning. All data hanteras som ärenden.

För att information om lönetrappa ska visas i anställningsbilden så krävs att anställningen är kopplad till ett avtal som i sin tur har en koppling till en lönetrappa. Om den anställde inte har detta så visas anställningsbilden utan sektionen Lönetrappa, d.v.s. som vanligt.

Om den anställde har en sådan koppling via avtal så visas anställningsbilden med sektionen Lönetrappa i mittkolumnen ovanför sektionen Lön.

Dölja fält i Lönetrappa

Alla fält i dialogen Lönetrappa går att dölja. Om du vill döja alla fält i en sektion så kommer hela sektionen att döljas och om du döljer båda sektionerna; Lönetrappa och Branschvana så visas inte länken för att öppna dialogen alls.

Ett undantag är de länkar inne i dialogrutan som används för att öppna underordnade dialogrutor; Uppnådd branschvana och Tillgodotid utbildning månader. Om du försöker dölja dessa fält, så kommer endast ledtexterna till fälten att döljas, medan själva länkarna fortsätter att visas. Länkarna kan endast döljas genom att dölja hela sektionen Branschvana.

Rapporter

Det finns möjlighet att lagra information i en tabell från vilken en rapport kan tas ut. En schemalagd rapport startas automatiskt och skickas till löneadministratören när funktionen är klar med ärenden. Rapporten visar också de anställningar som räknats upp av lönetrappa inklusive orsak och information om tidigare och ny lön/nytt tillägg.

För systemförvaltare

Här finns bland annat hjälp om hur du som systemförvaltare utför uppgifter såsom:

  • Definiera grunddata och lönearter för lönetrappa
  • Olika beräknings- och kontrollfunktioner
  • Definiera kollektivavtal
  • Styra kollektivavtal per arbetsgivare
  • Göra nyupplägg och/eller en förändring av underlag till lönetrappa
  • Skapa rapporter
  • Ange automatiseringsmetoder på olika funktioner inom lönetrappa
  • Se en översikt över total branschvana per person/avtal
  • Se en översikt över branschvana och lönegrupp per anställd

Relaterad hjälp