Avtal löneform i anställning - Underhåll/Klartexter

Via detta fönster så markerar du vilka avtal (Avtal/Kategori) som ska vara möjliga att ange på en anställning utifrån vilken löneform som är angiven på anställningen. 

Löneform och avtal anges vid nyanställningen eller vid ändring av en befintlig anställning (detta görs via webben). T.ex. så är det vanligt att om arbetstagaren ska ha löneform månadslön, så är det endast avtalen som avser månadslön som ska vara valbara, såsom "Tjänstemän med månadslön" och "Arbetare med månadslön". Vice versa gällande timlön.

Om du har en nyanställning där det automatiskt ifyllda standardvärdet inte ska gälla, så ändrar du enkelt till ett annat värde direkt vid nyanställningen. Det går också bra att ändra värdet i efterhand på en befintlig anställning. Detta gör du via Windowsklienten, rutin Löneadministration, översikt Anställningar, detaljflik 6. Övrigt (Statistik & Pension).

I fältet Löneavtalsår Fr.o.m (akatm024) under Avtal/löneform, anger du ett datum som ska styra löneåret så att det baseras på avtalets löneår. När du registrerar en grundlön så sker en kontroll om det är före eller efter det angivna löneavtalsåret och löneåret blir satt antingen till innevarande eller föregående år beroende på om grundlönen är före eller efter Löneavtalsår Fr.o.m.

Exempel:

20200401 anges i fältet Löneavtalsår Fr.o.m. Om första grundlönen är innan det datumet så sätts 2019 som Löneår, är den första grundlönen efter det datumet så sätts 2020 som förslag. Om inget har angetts så fungera det som idag, det vill säga Löneår ges som ett förslag från första löneraden. Sker endast vid nyanställning, när det inte finns någon tidigare rad.

Uppdatering av fält vid anställningsförändringar

Det finns s.k. triggrar i Anställning som uppdaterar värden i “lön” (Flik Statistik & Pension) när du slutför ett ärende.

Vilka fält som kan uppdateras styrs via tabeller i Underhåll/Klartext så som Befattningskoder AID NYK SSYK, Avtal i Anställning och Pensionskategori per anst. form

Fält som kan uppdateras via Avtal i Anställning (om det finns något registrerat något här), är samma fält som finns i Pensionskategori per anst. form om du använder den.

  • Pensionskategori (std_ovr)

  • ITP pensionsplan-id (std_ovr)

  • ITP Kosstnadsställe (std_ovr)

  • ITP1 pensionsplan-id (std_ovr)

  • ITP1 Kosstnadsställe (std_ovr)

Uppdatering av dessa nämnda fält i std_ovr sker bara om du inte haft värden i dessa fält, vilket i regel bara sker vid nyanställning. Det går dock att överskrida tidigare registrerade värden och uppdatering av dessa värden kan ske vid t.ex. ändring av befattning, anställningsform och avdelning.

Detta gör du under Admin/Arbetsgivarinställningar under avsnitt Anställning.

Läs mer om fälten för Befattningskoder AID NYK SSYK här

Ändra text/beskrivning

Det är texten som står i kolumn Avtal/Kategori som visas i listboxar och översikter i rutinen Anställning i webben. Du kan här ändra texten om du vill att de som jobbar med anställningar i webben ska se en annan text än den som visas i lön.

Om du ändrar texten är det viktigt att du ändrar till exakt samma text på alla rader som har samma avtals-id.

Gör därför alltid så här om du ska ändra texten på ett avtalsid:

  1. Gör urval på aktuellt avtalsid, samt på Avtal/Kategori <> "00-nivå. Rör ej." Då får du alla rader som ska ändras.
  2. Skriv in den nya texten på första raden.
  3. Markera alla rader samt kolumnen Avtal/Kategori
  4. Välj Funktioner/Fyll i kolumnvärde. Då får alla rader i urvalet exakt samma värde i kolumnen.
  5. Spara.

Pensionskategori i anställning

Via detta fönster kan du också fylla i vilka pensionsparametrar den anställde automatiskt ska få vid nyanställningen. Standardvärden för pensionsparametrarna hämtas endast vid nyanställning, inte vid ändring av en befintlig anställning.

Standardvärden kan anges för följande pensionsparametrar:

  • Pensionskategori
    Här väljer du via listboxen vilken av de befintliga pensionskategorierna som generellt ska gälla för alla nyanställda.
    En specialregel gäller om du har valt ITP2, ITP2 bemanning, BTP2 eller FTP2 som standardvärde; Om den nyanställde är född 1979 eller senare så får denne då automatiskt ITP1/BTP1/FTP1 istället.
  • ITP Produkt-id
    Om du har något av ITP-alternativen angivna som pensionskategori, så kan du här ange ITP Produkt-id för den kategorin.
  • ITP Kostnadsställe
    Om du har något av ITP-alternativen angivna som pensionskategori, så kan du här ange ITP Kostnadsställe för den kategorin.
  • ITP1 Produkt-id
    Denna hämtas i de fall då specialregeln träder in. Då hämtas produkt-id från denna kolumn istället för den ”vanliga” ITP produkt-id.
  • ITP1 Kostnadsställe
    Denna hämtas i de fall då specialregeln träder in. Då hämtas kostnadsställe från denna kolumn istället för den ”vanliga” ITP kostnadsställe.

För samtliga pensionsparametrar gäller att om du inte vill att nyanställningen automatiskt ska få ett visst standardvärde, så är det bara att lämna fälten tomma här i fönstret Avtal/löneform i anställning.

Kollektivavtal för Lönetrappa

Varje kollektivavtal som har en lönetrappa läggs upp i denna lista. I tabellen Avtal/löneform i anställning kopplas varje avtal/kategori till ett kollektivavtal för att skapa förutsättningarna för att koppla ihop arbetsgivare och anställda med rätt lönetrappa.

Semestertyp i anställning

Här kan du ange någon av semestertyperna som finns definierade i rutin Tabellverket, översikt Semestertyper i anställning, då hämtas antalet semesterdagar automatiskt därifrån när du gör en nyanställning via ärende i webben.

Utökad information

Här kan du skriva en längre förklarande text som kommer att visas i webbens anställningsärende om du klickar på frågetecknet bredvid fältet Avtal. Den utökade informationen är tänkt att underlätta för den som registrerar nya anställningar att förstå vilket avtal som ska väljas. 

Relaterad hjälp