Gage/Arvode, arvodesmottagare och medverkande - Anställning

Rutinen Gage/Arvode avser en utbetalning till person eller andra mottagare som inte är anställd och som inte har ett företag att fakturera ifrån, alltså hantering av engångsutbetalningar till ej anställda personer. Ersättningen ska redovisas och omfattas av sociala avgifter, kontrolluppgift och eventuell SINK (Särskild inkomstskatt), LSI-deklaration (Lagen om särskild inkomstskatt) och avgift samt även redovisas mot bokföring.

För kommuner kan rutinen användas för att enkelt betala ut arvoden till förtroendevalda som får ersättning för arbetade timmar och utlägg.

Personer/mottagare som uppbär arvode kan även refereras som Medverkande inom vissa organisationer. Hantering av arvodesmottagare och medverkande hanteras och registreras som ärenden i rutinen Anställning (ärendetyper Ny ersättning och Ny medverkande).

  • Ärendetypen Ny ersättning används för att registrera in nytt arvode eller gage för befintlig arvodes-/gagemottagare. När denna ruta är ikryssad görs inte den vanliga kontrollen av personnumrets giltighet, istället så anger du endast datumdelen av ett personnummer (19980605), vilket per automatik kompletteras med "X" följt av ett löpnummer ("X001"). (Beteendet är identiskt med motsvarande funktionalitet under anställningsärenden, bortsett från att nyanställningsärenden inte tillåter organisationsnummer.)
  • Ärendetypen Ny medverkande används för att skapa nya medverkande samt lägga in den medverkandes ersättningar.
    För att tydliggöra att ärendet handlar om ersättningar, så visas beloppen i ärendekorten i widgeten Ärenden på portalsidan (rutin Ärenden).

När du skapar en gagemottagare så kan transaktioner läggas till, som sedan kopplas ihop med Lön, så att mottagaren kan få sina transaktioner utbetalda i samband med gageutbetalningen.

Arvodesmottagare och ersättning till arvodist

Arvode: Ett företag med samma arbetstagare med olika anställningar.

Arvodesmottagare skapas med ärendetypen Ny anställning ifrån Anställningsfönstret. När en redan existerande arvodesmottagare ska få ny ersättning utbetald används ärendetypen Ny ersättning för att registrera nya arvoden. 

Om all registrering av arvoden och hantering av arvodesmottagare ligger på t.ex. lönekontoret ges rollen löneadministratör rättigheter till båda ärendetyperna. 

Om hanteringen av själva ersättningen ligger ute i linjen kan ärendetypen Ny ersättning ges till rollen Chef. Om chefen inte skall kunna påverka underliggande information om arvodesmottagaren kan flikarna Person, Arbetstagare och Anställning döljas i ärendeadministrationen.

Ny medverkande och gage

Gage: Olika företag och därmed olika arbetstagare

Nya mottagare av gage skapas med ärendetypen Ny medverkande i fliken Gage. Denna ärendetyp är låst till att endast visas i fliken Gage och är därför inte tillgänglig i Anställning. Ärendetypen är också låst till löneformen Gage och kan inte användas till någon annan typ av arvodesersättning eller för att registrera anställningar.

Utsänd personal

  • För konvention 1A Utsänd till Kanada, USA, Indien och Sydkorea är avgiften 23,71% (tidigare 23,82%).
  • För konvention 1C Utsänd till Québec eller Filippinerna är avgiften 23,92% (tidigare 24,02%).

Läs mer i rutin Arbetsgivardeklaration.

Övergripande process för Gage/arvode

  • Grunddata är skapat för mottagaren och för dennes kostnader
  • Gagerapportör startar med att söka efter Medverkande
  • Födelsedatum (personnummer eller födelsedatum för utlandsmottagare) samt skattevillkor
  • Systemet kontrollerar om gageanställningen finns med motsvarande villkor
    Ja = Registrera kostnader och slutför ärenden
    Nej = Starta ny gageanställning, registrera gage och slutför ärendet
  • Transaktioner kommer till Lön, löneberäkning görs
  • Utbetalning sker till mottagaren

Fliken Gage

Fliken Gage måste aktiveras på samtliga roller som skall ha tillgång till funktionen. Detta görs under fliken Roller i Behörighet i rutinen Admin via kryssrutan Kan se Gage. 

Gage innehåller samma fält som finns i Sök anställd, alltså fliken är från början tom och ingen person visas i listan om du inte söker på denne först. 

Notera att du inte kan nå anställningsdetaljer via anställningslistan i fliken Gage.

För systemförvaltare

Med hjälp av Skärmdesign så kan antalet fält som skall visas ändras som att endast relevant information syns. Urvalet kan göras direkt i bilden mot de fält som är synliga, övriga dolda fält finns fortfarande tillgängliga via Avancerat urval.

Dölja kolumner

Det finns möjlighet att dölja kolumner i anställningslistan för Gage/Arvode, förutom Födelsedatum samt Förnamn och Efternamn.

Utbetalning av gage

Utbetalningsunderlaget som skickas till banken skall endast innehålla de för perioden aktuella gageberättigade och som är godkända och attesterade enligt gällande arbetsflöden.

Utbetalning till organisationer och skolklasser m fl

Det är möjligt att genomföra utbetalning av gage till företag och andra typer av ickepersoner. Detta innebär att när en ny medverkande skapas så hanterar HR-plus 8 även organisationsnummer.

HR-plus 8 hanterar härmed medverkande med svenskt personnummer, samordningsnummer, utländska medborgare vilka saknar person-/samordningsnummer, organisationer med organisationsnummer, enskilda firmor med personnummer som organisationsnummer samt skolklasser/föreningar med en kommun som huvudman.

Notera att möjligheten för att hantera organisationer är låst till Gagefunktionen och är inte tillgänglig i Anställning

Relaterad hjälp