Aktuell produkt
Grunddata, roller och behörigheter - Gage/Arvode - Anställning
Grunddata för arvode/gage
För igångsättning av de två nya ärendetyperna för hantering av arvode och gage (Ny ersättning respektive Ny medverkande) så krävs att ärenderättigheterna parametreras upp i Ärendeadministration i Admin.
Notera att namnstandarden på ärendetyperna utgår ifrån att huvuddelen av användare av HR-plus 8 inte har gage, därmed benämns ärendena i standard som ersättning (arvode) istället för gage. För de organisationer som använder gage kan namnet på ärendetypen ändras via funktionen Översättningsverktyget där det är fritt att anpassa namnsättning efter organisationens behov. Att betänka är dock att det blir en skillnad mellan namnet på ärendet i systemet jämfört med vad som skrivs här i dokumentationen, då denna följer standard.
Roller och behörigheter
Om registrering av arvoden och hantering av arvodesmottagare t.ex. ligger hos lönekontoret, så ges rollen Löneadministratör rättigheter till båda ärendetyperna.
Om hanteringen av själv ersättningen ligger ute hos chefer kan ärendetypen Ny ersättning ges till rollen Chef. Om chefsrollen inte skall kunna påverka underliggande information om arvodesmottagaren så kan flikarna Person, Arbetstagare och Anställning döljas i Ärendeadministration i rutinen Admin av systemförvaltaren.
Behörigheter och Behörighetsinställningar
Anställningar som har löneform Gage/Arvode baseras på behörighet till rapporteringsställen. Roller som skall arbeta med gagemottagare behöver tilldelas rättigheter till gage via Behörighetsstrukturen i rutinen Admin. Detta görs genom att kryssa i rutan Kan se gage på den aktuella rollen, under Roller i fliken Behörigheter.
Behörigheten fungerar på samma sätt som för Sök anställd.