Aktuell produkt
Inkomstuppgifter - Anställning
Via funktionen Inkomstuppgifter så fyller du i uppgifter som du som arbetsgivaren är skyldig att lämna för personer som exempelvis är långtidssjuka eller föräldralediga (s.k. Inkomstförfrågan till Försäkringskassan).
Funktionen summerar ett antal poster baserat på lönearter från statistikregistret och du kör den från rutinen Anställning.
Inkomstuppgifter kan startas på två sätt:
- Om du är inne i anställningslistan så klickar du på "+"-tecknet och väljer funktionen Inkomstuppgifter
eller - så går du in i anställningsbilden och klickar på Funktioner/Inkomstuppgifter.
Uppgifter som skall lämnas
En inkomstförfrågan kan skickas direkt till ditt företag. Alternativt kan någon av dina anställda be dig att skicka in inkomstuppgift om denne har fått en förfrågan från Försäkringskassan.
När du har skickat in uppgifterna får du en bekräftelse på inlämnade uppgifter av Försäkringskassan.
Du ska lämna följande uppgifter såsom personnummer och fullständiga personuppgifter för den anställde. Du skall även eventuellt fylla i specifika koder (beroende på vad som står på den pappersblankett du eller medarbetaren har fått). Du anger också vilken typ av anställning som är aktuell för medarbetaren (t.ex. Tidsbegränsad anställning eller Tillsvidareanställning (gäller även om medarbetaren vid tiden för förfrågan är helt eller delvis tjänstledig), Timvikarie eller Anställd vid behov.
Eventuellt fyller du i övriga frågor som är relevanta för den typ av anställning som du har angivit för medarbetaren.
Starta nya ärenden direkt från Anställning
Du kan skapa nya ärenden direkt i fönstret för Anställningar för vald person. Klicka på plus-tecknet till vänster för raden på aktuell person och välj sedan den typ av ärende du vill starta.
Definiera roll för funktionen
Rättigheten för att kunna använda funktionen styrs via Roller i rutinen Admin och vi rekommenderar rollen Löneadministratör..
Programkonfiguration för lönearter
De lönearter som skall summeras under varje enskild post konfigureras upp i programkonfigurationen. För inkomstuppgift kan programkonfigurationen brytas ner på avtal/kategori. Saldon summeras per arbetstagare och hänsyn tas till om arbetstagaren har flera anställningar.
Notera att lönarter för grundlön (faktiskt lön visas från grundlönetabellen), Lönearter för timmar/per månad & Lönearter för lön/per belopp är obligatoriska för att funktionen ska fungera.
Läs mer här om hur du sätter upp programkonfigurationen för Inkomstuppgifter (Inkomstförfrågan från Försäkringskassan) (rutin Admin)
Relaterad hjälp
- Läs mer om Roller (rutin Admin)
- Läs mer om rutin Ärenden