Aktuell produkt
Avrop - Anställning
Rutinen Avrop kan ses som en förenklad hantering av timavlönade som kallas in vid behov. Avrop hanteras som ärenden i rutinen Anställning där en chef eller motsvarande registrerar in de perioder som den anställde ska arbeta varefter systemet automatiskt genererar upp perioder för den tid då den anställde inte arbetat.
Övergripande process för att hantera Avrop
- Lägg upp grunddata (anställningsform) och sätt rättigheter för ärendetyperna Ny avropsanställning och Nytt avrop i Inställningar i rutinenAdmin (Systemförvaltare)
- Skapa ärendetyper Ny avropsanställning och Nytt avrop i Ärendeadministration i Admin (Systemförvaltare)
- Skapa en ny avropsanställning i Anställning (Chefer och Löneadministratörer)
- Ändra i ett avropsärende i Anställning (Chefer och Löneadministratörer)
Administration av grunddata för avrop hanteras av systemförvaltare.
Grunddata för Avrop
Ärendetyper
För att skapa anställningar för avrop så används ärendetypen Ny avropsanställning. Denna fungerar på samma sätt som övriga anställningsärenden med undantag för att det finns en särskild hantering av avropade respektive ej avropade tidsperioder.
Ärendetypen Nytt avrop innehåller endast det som krävs för att skapa nya avrop och förenklar processen för chefer och andra roller som hanterar de avrop som sker under löpande anställning.
Löneform för avrop
Avropsanställningar skapas mot löneformen Avrop och till denna löneform kopplade avtal.
- Lägg upp en ny löneform för Avrop. Denna löneform skall kopplas till de avtal som är avsedda för avropsanställningar. Administration av detta gör systemförvaltaren via formuläret Avtal/Löneform för anställning i windowsklienten i rutinen Underhåll/Klartexter. När löneformen och kopplade avtal är klart, så kan ärendetyperna för avrop användas.
Hantering av löneform för Anställning respektive Löneform för Svenskt näringsliv
Du kan skapa många olika löneformer för användning i Anställning. Dessa löneformer kopplas ihop med löneformer för Svenskt näringsliv så att rätt uppgifter skickas dit.
Inställningar för löneformer görs i formuläret "SN Löneform" som du finner i rutin "Standardtabellkoder".
Anställningsformer för avrop
Anställningsform för avrop är avvikande till skillnad från andra ärendetyper. Hantering av anställningsformer för avrop avviker något från den vanliga hanteringen. Detta beror på den automatiserade hanteringen av ej avropad tid, d.v.s. perioder då det inte pågår en anställning. För avrop skall endast anställningsform för avropad tid vara markerad som aktiv i Anställningsformer/avtal.
Alla avropsanställningar får automatiskt en grundanställningsform av typen Ej anställd. Detta är hårt styrt och kan inte ändras, men det går att styra vilken av de anställningsformer av typen Ej anställd som skall användas.
Anställningsform för grundanställningsformen och automatiskt skapade rader för Ej avropad tid anges i Inställningar i rutinen Admin.
Skapa en avropsanställning
För att skapa anställningar för avrop används ärendetypen Ny avropsanställning som fungerar på samma sätt som övriga anställningsärenden med undantag för att det finns en särskild hantering av avropade respektive ej avropade tidsperioder. När en avropsanställning är upplagd kan ett nytt avrop därefter genomföras med hjälp av ärendet Nytt avrop, vilket endast hanterar anställningsperioder för avrop
När en ny avropsanställning skapas och du anger datumintervall för avropsanställningen samt typ av anställningsform, så skapar systemet automatiskt rader för avropet baserat på vad du har valt för datumintervall i förhållande till anställningsformen, d.v.s de luckor som eventuellt uppstår mellan avrop täcks automatiskt med rader som representerar tid i anställning som t.ex. Vikariat och Allmän visstidsanställning. Se exemplet nedan.
Skapa Nytt avrop
När en avropsanställning är upplagd kan ett nytt avrop därefter genomföras med hjälp av ärendet Nytt avrop, vilket endast hanterar anställningsperioder för avrop.
Exempel:
Skapade rader för nytt avrop med poster i fliken Avrop, som följer:
Anställningsform fr.o.m. | Anställd t.o.m | Anställningsform | Vikarierar för |
---|---|---|---|
2022-10-10 | 2022-10-11 | Allmän visstidsanställning | |
2022-10-07 | 2022-10-07 | Allmän visstidsanställning | |
2022-10-03 | 2022-10-04 | Allmän visstidsanställning |
Efter de nya raderna ovan är skapade, så kommer ärendet att innehålla en rad för ej avropad tid för perioden 8/10-9/10 samt en rad för ej avropad tid med början den 12/10 utan slutdatum enligt följande:
Anställningsform |
Anställningsform fr.o.m |
Anställd t.o.m |
Typ |
---|---|---|---|
Allmän visstidsanställning | 2022-10-10 | 2022-10-11 | Ny |
Ej anställd | 2022-10-12 | Ny | |
Ej anställd | 2022-10-08 | 2022-10-09 | Ny |
Raderna för Ej anställd skapas automatiskt i fönstret Ändringar i ärendet baserat på registreringen i exemplet ovan:
Ej anställd betyder alltså att personen inte hade någon aktiv avropsperiod
Läs mer om steg för steg om hur du registrerar en ny avropsanställning.
Fliken Lönepåverkande uppgifter för avrop
Under ärendetypen Avrop finns fliken Lönepåverkande uppgifter, där du kan ändra så att befintlig rad kopieras när du klickar på knappen Ny rad. Du kan använda denna funktion för att kopiera en medarbetares lönepåverkande uppgifter vid varje avrop för att beräkningen skall bli rätt avseende veckoarbetstid och sysselsättningsgrad.
Under Skärmdesign kan du synliggöra fliken samt välja relevanta fält som du vill se.