Aktuell produkt
Ny avropsanställning - Skapa nya anställningar - Steg för steg - Anställning
Avropsanställning är en typ av anställning som innebär att du anger mellan vilka datum som personen ska få tillgodoräkna sig anställningstid, tiden däremellan tolkas som ”ej anställd”. Intervallen som ska tolkas som anställningstid skapas upp via ärende Avrop, se mer info under beskrivning av Avrop.
Alla avropsanställningar får automatiskt grundanställningsformen av typen Ej anställd.
När en avropsanställning slutförs lagras och hanteras den anställde på samma sätt i HR-plus 8 som övriga anställningar.
Denna steg för steg guide använder du dels när du ska skapa en ny avropsanställning från grunden, men även när du ska skapa en ny avropsanställning på en redan befintlig arbetstagare. Den enda skillnaden mellan tillvägagångssätten ligger i steg 1, i övrigt gäller samma guide.
-
- Klicka på knappen Ny avropsanställning på sidan Anställningar för att skapa en anställning från grunden.
- Välj Ny avropsanställning via knappen Nytt ärende inne på en redan vald befintlig arbetstagare.
- Fyll i de fält som visas för att inleda registreringen av anställningen. Förutom att ange personnummer (gäller när du skapar en anställning från grunder, om du valt på befintlig anställd så visas personnummer automatiskt) och den arbetsgivare som är aktuell
- Välj rapporteringsställe för avrop i listan.
- Datumet som anges indikerar från när den nya avropsanställningen skall börja gälla.
När du gjort detta visas de fält där du anger avtalsinformation.
- Ange uppgifter för de fält som gäller för avtalsinformation.
- Välj löneformen Avrop (visas automatiskt).
- Ange aktuellt avtal (de val som visas i listan är de avtal som är aktuella för vald löneform).
- Ange anställningsform (alltså den typ av anställningsform som representerar tid i anställning, t.ex. Vikariat eller Allmän visstidsanställning. Vad som finns att välja på här administreras av systemförvaltaren när denne skapade anställningsformen som skall representera Avrop.
Om det inte är möjligt att fylla i ett fält innebär det att fältet inte används för just den här ärendetypen.
- Klicka på Gå vidare. När du gör detta skapas den nya avropsanställningen och fliken Avrop visas i anställningsbilden. Denna flik är unik för denna ärendetyp. Du kan fylla i ytterligare uppgifter i fliken om det behövs. Härifrån når du också övriga tillgängliga flikar, bland annat flikarna där du anger arbetstagar- och anställningsuppgifter.
- Fyll i uppgifter på de olika flikarna och fälten.
- Lägg till kommentar (valfritt).
- Lägg till förfallodatum (valfritt).
- Klicka på Spara.
För att se all information i ärendet kan du klicka på länken Ärendeinformation längst upp i fönstret.
Under avsnittet Hantera ärende, så väljer du vad du vill skall hända i nästa steg, t.ex. Vidarebefordra, Slutför etc.
Skapa nytt ärende för avrop
Om du vill anmäla/skapa nya avrop på avropsanställningen så gör du detta via fliken Avrop i ärendet.