Aktuell produkt
Ärenden och ärendetyper - Ärendehantering - Anställning
Här kan du läsa mer om de ärenden och ärendetyper som finns i rutinen Anställning. Kom ihåg, alla nya anställningar och förändringar sker via ärenden, vilket innebär att när du gjort dina förändringar registreras dessa som ett ärende som du, beroende på roll och rättigheter, kan skicka vidare för till exempel godkännande eller slutförande.
Notera att du hittar ditt ärende under Ärenden i menyn, där kan du se både Pågående och Behandlade ärenden.
Starta nya ärenden direkt från Anställning
Du kan skapa nya ärenden direkt i fönstret för Anställningar för vald person. Klicka på plus-tecknet till vänster för raden på aktuell person och välj sedan den typ av ärende du vill starta.
Gruppering av Ärendetyper
Alla ärendetyper är grupperade och sorterade alfabetiskt inom varje gruppering, där du väljer vilket ärende du vill starta, dvs listrutan innehåller rubriker = grupperingarna som du måste klicka på för att få upp de ärenden som är associerade till den gruppen.
Grupperingarna är
- Ny anställning
- Ändra anställning
- Förfrågan om anställd
- Resa & Utlägg
Ärendetyper grupperas per rutin samt grupp inom rutiner för en bättre hantering i menyer och ärendeadministration.
Rutinen Resa & Utlägg använder sig av ärendetyper:
- Kategori - styr i vilken rutin som ärendetypen hör till och används i
- Gruppering - styr hur ärenden presenteras i de listor där användaren startar ärenden eller gör urval
Det finns två olika kategorier för ärendetyper:
- Anställning
- Ny anställning: grupp för samtliga typer av nyanställningsärenden
- Anställningsförfrågan: grupp för samtliga typer av ändringsärenden
- Begäran om anställd: egen grupp för begäran om anställd från annan chef
- Resa
- Reseräkning: Grupp för utlägg och reseräkning
- Utlägg
- Begäran om ersättning för kostnader
Byta namn på ärendetyper via Översättningsverktyget
Det finns möjlighet för dig att ändra namn på ärendetyper via Översättningsverktyget som finns i webben under Admin/Översättningar.
Notera att dokumentationen i Vismas användarguider samt standardtexter under "?" i webben utgår alltid från hur alla ärenden är namnsatta som standard.