Aktuell produkt
Sök anställd - Anställning
Det finns två sätt att söka efter anställningar på, dels enkel sökning via fälten i direkt anslutning till listan med anställda, dels via avancerad sökning med hjälp av fördefinierade eller egna urval. Sök anställd finns direkt under rutinen Anställning.
Sökningen görs av data som visas i anställningslistan men som inte ligger sparad direkt på anställningen. Det som gäller per dagens datum visas i alla lägen.
Enkel sökning via fält
Du kan söka fram den eller de arbetstagare du vill arbeta med genom att skriva in ditt sökbegrepp i någon av de sökfält som finns direkt ovanför respektive kolumn. Vill du till exempel söka på ett specifikt personnummer gör du detta i sökfältet som heter personnummer. Starta sökningen genom att klicka på knappen Sök eller klicka Enter på tangentbordet.
Du kan också välja att även visa avslutade anställningar genom att markera kryssrutan för detta.
Avancerad sökning via urval
I anställningsvyn kan du även göra avancerade sökningar via urval. Alla tillgängliga urval visas i listan där du väljer vilket urval du vill använda dig av, egna urval visas för sig och gemensamma urval för sig.
Gemensamma urval
Ett gemensamt urval är uppsatt av en person på din organisation med rätt behörighet. Du kan endast skapa gemensamma urval om du har behörighet att göra detta. Behörighet ges genom att klicka i rutan Kan skapa gemensamma urval i fliken Roller under Generellt i rutinen Admin.
Gemensamma urval är alltid tillgängliga och kan användas av alla. Markera Gemensamt urval när du skapar ditt urval om du vill att alla ska se det.
Egna urval
Ett eget urval skapar du själv och det kan endast ses av dig. Du kan spara ditt urval och återanvända det längre fram.
Defaulturval
Det urval som har en fylld stjärna, är det urval som är satt som standard (default). Du kan enkelt skifta vilket filter som ska vara standard genom att klicka på den stjärna som du önskar sätta som standard. Både gemensamma och egna urval går att sätta som standard.
Sökning av befattning i Anställning förändrad
När befattning ska registreras så sker sökning med "innehåller" istället för "inleds med", på samma sätt som t.ex. listan för lönearter.
Exempel: om du t.ex. söker på "adm" får du träff på både löneadministratör och administratör.
Sök på en anställd utanför egen behörighet
Denna sökfunktion (som endast visas om du har rätt behörighet) används exempelvis när du som chef vill söka ut viss information om en individ som finns inom koncernen, men inte inom chefens organisation. Funktionen används i följande sammanhang. Sök anställd finns direkt under rutinen Anställning.
- När du som chef befinner dig i en pågående rekryteringsprocess. Där ska denna funktion ge chefen möjlighet att kontakta den anställdes nuvarande chef för att till exempel göra referenstagning.
- När du som chef ska genomföra själva anställningen. Där ska denna funktion göra det möjligt att för chefen att starta en ny anställning i sin grupp för denna person alternativt skicka en begäran till nuvarande chef, om att få anställningen överflyttad till sig.
Om du inte kan se knappen Anställningsförfråganså beror det antingen på att du redan har behörighet till den anställda eller att anställningen är avslutad.
Notera (1) att denna sökfunktion är ett komplement till den generella sökfunktionen (sök efter anställningar via urval). Skillnaden mellan de två är att det i den generella sökfunktionen går att använda sig av avancerad sökning.
Notera (2) att personer med skyddad identitet aldrig visas i sökresultatet.
I de fall du inte vill att personer med skyddad adress inte skall med i sökresultatet så måste du ange detta under Admin - Inställningar - Parametrar - Inställningar för Anställning.
Ny anställning
Om du klickar på Ny anställning visas här endast de ärendetyper (anställningsformer) som du har rätt till enligt din behörighet.
Sökresultat
I listan visas de anställningar som ligger utanför din behörighet. Om du har gjort en sökning och vill återställa vyn, så klickar du på Rensa.
Detaljvyn
När du klickat på en anställd (via anställningsnummer) visas vilken arbetstagare det handlar om, samtidigt som du ser aktuell anställningsinformation. I listan visas de anställningar som finns registrerade på personen.