Aktuell produkt
Händelsetyper (Business actions) - Inställningar - Admin
I fliken Händelsetyper under Inställningar i Admin så kan flera typer av händelser (Business actions) användas för att få ärenden att flöda igenom i HR-plus 8 Webb och vid behov pausas för korrigering alternativt komplettering av anställningsuppgifter vilket skapar ett enklare arbetssätt för organisationer med externa huvudsystem.
Funktionen Händelsetyper underlättar för organisationer med externa huvudsystem genom att slippa göra eventuella rättningar/korrigerar i själva huvudsystemet för att sedan läsa in allting till HR-plus 8 flera gånger. Som användare har du alltså möjlighet att komplettera ärenden i HR-plus 8 från ett huvudsystem. Via Händelsetyper så elimineras också att felaktiga kombinationer av data läses in till lönerutinen i HR-plus 8.
För att underlätta hela inläsningsproceduren, så måste ett fåtal uppgifter motsvarande det som anges i nyanställningsärendenas s.k. förprocess sändas korrekt från huvudsystemet. Fel i dessa innebär att inläsningen stoppas. Övrig information kan kompletteras/korrigera i det ärende som skapas via funktionen.
Flöde för komplettering av ärenden från inläsning via ett huvudsystem
- Ärendet sparas med korrekt data i HR-plus 8.
- En notifiering publiceras då på service bussen efter ärendet är slutfört.
- Ärendet är synligt för den användare som ska komplettera det.
- HR-plus 8 meddelar användaren att ett nytt ärende finns som måste kompletteras.
- Användaren hämtar ärendet och kompletterar med den information som saknas.
- Användaren avslutar ärendet genom att klicka Slutför.
- HR-plus 8 sparar ner ärendet i systemet.
- Ärendet publiceras på servicebussen med samma meddelande-id som huvudsystemet använde.
Ej godkänd:
- Användaren hittar data i ärendet som är felaktigt
- Användaren talar om för systemägaren av huvudsystemet att felaktig data har skickats och att ärendet måste skickas om.
- En användare med rättigheter stänger ärendet och avslutar processen.
Vidarebefordra:
- Administratören vidarebefordrar ärendet till Löne-/HRadministratör
- HR-plus 8 kör om processen och fortsätter sedan
Regelverk för händelsetyper
För att stödja Händelsetyper finns ett regelverk i rutinen Admin, där integrationens källsystem och händelse matchas mot en ärendetyp. Det är också möjligt att ställa in förfallotid (X dagar efter ärendet skapas) om ärendet ska slutföras automatiskt eller presenteras som brådskande.
I regelverket anges även den användare (företrädelsevis en gruppanvändare) som tilldelas de ärenden som skapas via integrationen. I det fall huvudntegrationen skickar med en annan användare, så tilldelas ärendet istället denna användare.
Händelsetyper
Definiera nya händelsetyper - (avsnitt Händelse för integration)
I fönstret Inställningar i fliken Händelstyper i rutinen Admin så kan du ange (via fälten och kryssrutorna) vilken typ av ärende som ska skapas, hur långt framåt i tiden förfallodatum ska läggas, vilken användare som ska tilldelas ärendet, om det ska vara brådskande och huruvida ärendet ska slutföras automatiskt. Dessa inställningar slår igenom då ett inskickat meddelande matchar vald Händelsetyp med huvudsystemet.
Läs mer om hur du skapar en ny händelsetyp (integrationshändelse) via länken nedan.