Aktuell produkt
Konfiguration av externa integrationer - Inställningar - Admin
Konfigurering av externa integrationer (Tjänstespecifika uppgifter)
Beroende på vilken tjänst du väljer så skall dessa tjänstspecifika uppgifter anges för att funktionen ska fungera.
Alla ändringar i Konfigurering av externa integrationer loggas i Revisionsloggen. Ändringarna lagras som json. Lösenord och liknande känslig information censureras i loggen. Det går att söka på dessa ändringar genom att välja den tillagda händelsen "Konfigurering av externa integrationer har ändrats".
Självbetjäning gällande aktivering/inaktivering av funktioner
HR-plus 8 innehåller flera funktioner som gör det möjligt att effektivisera dina processer genom automation och integrationer.
Som en självbetjäning när det gäller aktivering och inaktivering av dessa funktioner så finns möjligheten att via administrationsgränssnittet i webben, hantera vilka funktioner som ska vara aktiverade som t.ex. Addo, Skatteverket osv (görs här under Admin/Inställningar/Konfigurering av externa integrationer).
Fler exempel på självbetjäningsinställningar
Du kan också aktivera/inaktivera Schemaläggaren som används i Payroll Automation (PA). När det schemalagda kortet ska startas, görs en kontroll om schemaläggaren är aktiv:
- Om den är aktiv, så kommer kortet att startas som vanligt
- Om den är inaktiv så startas inte programmet och ett meddelade skrivs till applikationsloggen
Inställningen för schemaläggaren levereras som standard Aktiv. Inställningen görs dock i Admin/Inställningar/Parametrar/Inställningar för BPM.
Det finns också möjlighet att aktivera/inaktivera Rapportprenumerationer. Det finns en inställning som kontrollerar när rapportprenumerationer används i Payroll Automation (PA). För att en rapportprenumeration ska kunna startas i PA så krävs alltså att den avsedda rapportprenumerationen är aktiv, om inte så kommer kortet att slutföras med fel och ett meddelande visas i loggen. Detta gör du under Prenumeration på rapporter.
Valet för aktiv/inaktiv görs vanligtvis med hjälp av kryssrutor för respektive funktion.
HTTPS-kryptering
När externa integrationer anges så måste en URL anges med HTTPS-protokoll (med kryptering). Protokoll (HTTP) utan kryperingen accepteras inte.
Navet
- Navet ordernummer - Ordernumret från Navet måste anges på formatet (exempel): 162021004748 00000079-FO01-0001. Kontakta Navet för vidare information.
Obligatoriska termkoder - skyddad folkbokföring (gäller kommuner)
Skatteverket (Navet) har två termkoder som är obligatoriska att behandla gällande skyddad folkbokföring (gäller kommuner). Kryssrutorna (som nämns nedan) är det stöd för skyddad folkbokföring som HR-plus 8 har i sin integration från Navet. Dessa ”flaggor” för hur HR-plus 8 hanterar skyddade personuppgifter från Navet är redigerbara på adminsidan Inställningar / Inställningar hämtning av personuppgifter. Om uppgifterna (sekretessmarkering och skyddad bokföring) från navet i kombination med HR-plus 8 inställningar ger olika "sekretessnivå" så sätter HR-plus 8 den högsta.
- Sätt importerade personer med sekretessmarkering som skyddad identitet (kryssruta) - Detta är en obligatorisk termkod, se skatteverkets hemsida för mer information.
- Sätt importerade personer med skyddad bokföring som skyddad identitet (kryssruta) - Detta är en obligatorisk termkod, se skatteverkets hemsida för mer information.
Du kan läsa mer om dessa termkoder på Skatteverkets hemsida.
SPAR
Certifikatägarens Kundnummer - Kundnumret för SPAR för den kund som äger server-certifikatet och som används då tjänsten anropas. Kan (men måste inte) vara samma kund som har beviljats tillgång att använda SPAR-tjänsten.
Notera! För integrationer med SPAR och Navet så gäller inte det som läggs in i kolumnen URL utan för dem hämtas det från webkonfigurationsfilen.
Kundnummer - Kundnumret i SPAR för den kund som har beviljats tillgång till SPAR-tjänsten. Kan (men måste inte) vara samma kund som den som äger server-certifikatet.
Organisationsnummer - Organisationsnumret för den kund som har beviljats tillgång till SPAR-tjänsten.
Massuppdatering av SPAR
Tjänsten för att skicka fil med personnummer till SPAR Avisering ignorerar personnummer som innehåller X. Det blir fel på hela uppladdningen om något personnummer inte är "korrekt".
Filen får endast innehålla fullständiga personnummer ÅÅÅÅMMDDNNNN. Den får inte innehålla några dubbletter eller felaktiva personnummer.
Rest API
Läs mer om Integration API på Communityn som du hittar under Hämta dokument/Hämta fil - Teknisk information - Integration API endpoint details (PDF)
Möjlighet för HR-plus 8 att kryptera utgående CSV-filer med PGP-kryptering
Filer (CSV-filer) som exporteras av HR-plus 8 kan ibland behöva krypteras med PGP-kryptering innan uppladdning till Visma Talent SFTP. Möjlighet finns alltså att styra om en extern integrationsfil som ska krypteras med en publik PGP nyckel innan den skickas till en FTP server.
Användaren laddar först ner den publika PGP-nyckeln från Visma Talent och laddar sedan upp nyckeln i HR-plus 8.
Nya konfigurationsfält i HR-plus 8 för Visma Talent integrationen (fält under avsnittet Konfigurera integration):
- PGP-krypering: Aktiverar PGP-kryptering av CSV-filer. Ikryssad ruta betyder [Ja]. Standard är [Nej] - alltså ej ikryssad ruta.
- Publik PGP-nyckel - Här finns möjlighet att välja/ladda upp nyckelfil. Notera att om det redan finns en publik nyckel angiven, så skrivs den över med den nya filen du väljer här.
Certifikat
Ett flertal funktioner använder certifikat i samband med kommunikation med externa tjänster, såsom exempelvis Spar och Navet.
Du ansvarar för att hanteringen av certifikaten och de administreras via Admin i HR-plus 8 Webb under Inställningar/Konfigurering av externa integrationer.
Det finns även en standardpåminnelse för certifikat som håller på att löpa ut. Se mer under Relaterad hjälp nedan.
Sätta upp och administrera kortintegrationer
Du kan själv sätta upp och administrera dina inloggningsuppgifter till bankens sftp för dina kortintegrationer. Det blir säkrare när du som kund hanterar dina egna konton. Egen uppsättning gäller endast dig som kör AWS.
Gör så här:
-
Typ av integration: Kortintegration
-
Ange namn och Beskrivning: Förslagsvis Kortintegration och vald bank
-
Inställningen är aktiverad: Klicka i kryssrutan för att aktivera
-
URL: Ange url och portnummer som du får från banken (t.ex. http://localhost:1202)
-
Lösenord för certifikat: Ange lösenord för kontot till SFTP
-
Arbetsgivare/API ID: Ange användarnamn för kontot till SFTP
Om du behöver mer hjälp med tilläggstjänsten för kortintegrationer, utöver denna uppsättning,, kontakta din AM eller Visma Support.
Relaterad hjälp
- Läs mer om Integration mot externa tjänster (tillvalstjänster i HR-plus 8)
- Läs mer Certifikat i avsnittet Integration mot externa tjänster
- Läs mer om Personuppgifter och konfiguration av SPAR (rutin Anställning)
- Läs mer om Standardpåminnelse för certifikat som håller på att löpa ut
- Läs mer om Inställningar hämtning av personuppgifter
- Läs mer om Payroll Automation
- Läs mer om Händelsetyper
- Läs mer om Revisionsloggen
- Läs mer om Ärendehantering (rutin Anställning)
- Läs mer om Anställning, huvudsida (rutin Anställning)
- Läs mer om Roller
- Läs mer om Användare