Skapa nytt rapporteringsställe - Behörighetsstruktur - Steg för steg - Admin

Skapa nytt rapporteringsställe gör du i fliken Behörighetsstruktur under Organisation i rutinen Admin.

När du vill skapa ett nytt rapporteringsställe kan du göra på två sätt:

  • Via den generella ikonen (+)
  • Via ikonen (+) i direkt anslutning till det aktuella rapporteringsstället. För markören över det aktuella rapporteringsstället så visas ikonen.
  1. Klicka på någon av ikonerna för att skapa nytt rapporteringsställe (+). När du klickar på ikonen får du upp en dialogruta där du ska fylla i uppgifter om rapporteringsstället du vill skapa.
  2. I dialogrutan anger du namnet på det rapporteringsställe du vill lägga till. Namnet behöver inte vara unikt, men det underlättar om det är det.
  3. Ange överordnat rapporteringsställe, det vill säga vilket rapporteringsställe som ligger närmast ovanför i hierarkin.
  4. Här väljer du vilken arbetsgivare som rapporteringsstället ska matchas mot.
    Var noga med att ange rätt arbetsgivare, för att anställningen skall hamna i rätt företag!
  5. Du har här möjlighet att koppla en avdelning till ett rapporteringsställe, för att kunna styra vilka avdelningar som en användare kan välja mellan när avdelning registreras på en anställd via ärenden i webben.
  6. Du kan här ange ansvarig chef. Om du inte vet vem, så kan du lägga till detta senare.
  7. Ange datum för rapporteringsställets giltighetstid. Du kan ange datum manuellt eller via den grafiska kalendern.
  8. Om du kryssar i Förvalt värde vid masterdataintegration så betyder det att om en anställning flyttas via masterdataintegration från en arbetsgivare till en annan, så kommer anställningen läggas i den behörighetsstruktur som har detta värde ikryssad eftersom det inte går att förutse i vilken struktur som anställningen ska landa på hos den nya arbetsgivaren.
  9. Spara

Notera att rapporteringsställen som skapas i webben därefter integreras ner i lön. Interaktionen görs en gång om dagen, men om du vill trigga igång integrationen så kan du göra detta manuellt genom att starta uppdatering av grupper.

Tips! Om du många noder att läsa in så kan du med fördel använda dig av en semikolonseparerad fil, dvs om du t.ex. har skapat ett organisationsschema i Excel, så sparar du om filen i .csv-format för att kunna läsa in den i systemet. Läs mer under Importera rapporteringsställe.

Relaterad hjälp