Redovisning av frånvaro i arbetsgivardeklarationen - Arbetsgivardeklaration

Från och med redovisningsmånad 2025-01 så ska alla arbetsgivare i samband med att arbetsgivardeklarationen lämnas in även redovisa föräldrapenning och tillfällig föräldrapenning.

Redovisningen skall lämnas till Skatteverket som slussar den vidare till Försäkringskassan. Uppgifterna kan inte korrigeras när de skickats in.

HR-Plus 8 har ett separat program för denna redovisning. Det ska köras och lämnas in i samband med Arbetsgivardeklarationen.

Via programkonfigurationen anger du vilka arbetstagare och vad som ska redovisas i körningen. Körningen kan göras på 00-nivå och en loggfil samt xml-fil skapas. Filen kan innehålla ett eller flera organisationsnummer beroende på vad som angivits i programkonfigurationen.

Programmet läser transaktioner från p_ptrans/p_lstat för angivna lönearter i konfigurationen.

En redovisningspost i filen redovisar bara en frånvaroorsak och en redovisningspost gäller endast för en dag.

Exempel:

  • Om redovisningen gäller föräldrapenning från den första dagen i månaden till den sista dagen i månaden kommer 31 poster att redovisas för föräldrapenning om redovisningen gäller t.ex. Januari.

  • Om redovisningen gäller föräldrapenning den ena halva dagen och tillfällig föräldrapenning den andra halvan av dagen under hela månaden kommer totalt 31 poster redovisas för föräldrapenning och 31 poster redovisas för tillfällig föräldrapenning.

Om det saknas t.o.m-datum på transaktionen så förutsätts att transaktionen gäller en dag och t.o.m-datum blir samma som fr.o.m-datum. Eftersom skatteverket/försäkringskassan inte tar emot några korrigerade uppgifter som gäller frånvaroredovisning, så undantas transaktioner som är korrigerade, dvs de uppgifter som har “-”-tecken i teckenfältet. En frånvarotransaktion ska redovisas med frånvaro procent eller frånvaro timmar eller både och.

I filen för frånvaro redovisas (precis som i filen till arbetsgivardeklarationen) olika fältkoder med uppgifter.
Nya fältkoder som anger frånvaro är FK821 - FK827.

  • FK821 - Frånvaro datum

  • FK822 - Frånvaro specifikationsnummer - Löpnummer

  • FK823 - Frånvaro typ - FÖRÄLDRAPENNING/TILLFÄLLIG FÖRÄLDRAPENNING

  • FK824 - Frånvaro procent TFP

  • FK825 - Frånvaro timmar TFP

  • FK826 - Frånvaro procent FP

  • FK827 - Frånvaro timmar FP

Utöver dessa fältkoder så redovisas också uppgifter och fältkoder för uppgiftslämnare, teknisk kontakt mm.m. precis som i filen för arbetsgivardeklaration.

Programkonfiguration

Fält Beskrivning
Företag

Ange %Företag% ifall vald process i PA ska gälla. Annars anges ett specifikt företagsnummer. "0000" avser körning för alla företag.

Parametern är obligatorisk.

Enhet

Ange %Enhet% ifall vald process i PA ska gälla. Annars anges ett specifikt enhetsnummer. "00" avser körning för alla enheter."

Parametern är obligatorisk.

Redovisningsperiod

Ska anges i format ÅÅÅÅ-MM.
Ange valfri hämtning från BPM-kalender, t.ex. %Kalender.Utbetalningsdatum:yyyy-MM% ifall vald löneperiod i PA ska gälla. Annars anges ett specifikt datum.

Parametern är obligatorisk.

Arbetstagare fr o m Ange arbetstagarid eller lämna tomt.
Arbetstagare t o m Ange arbetstagarid eller lämna tomt.
Organisationsnummer Ange organisationsnummer i format “16XXXXXXXXXX”.
Teknisk kontaktperson

Ange:

  • Namn

  • Telefon

  • E-post

Parametern är obligatorisk.

Kontaktperson

Ange:

  • Namn

  • Telefon

  • E-post

Parametern är obligatorisk.

Sökväg Relativ sökväg dit utfil ska skrivas (csv eller xml-fil).
Lönearter för tillfällig föräldrapenning

Ange frånvarolönearter som avser tillfällig föräldrapenning som ska redovisas i frånvarorapporteringen, t.ex. 416-418.

Ange semikolon (;) mellan varje löneartsgrupp.

Ange ej rapporteringslöneart.

Parametern är obligatorisk.

Lönearter för föräldrapenning

Ange frånvarolönearter som avser föräldrapenning som ska redovisas i frånvarorapporteringen, t.ex 401-403.

Ange semikolon (;) mellan varje löneartsgrupp.

Ange ej rapporteringslöneart.

Parametern är obligatorisk.

Urval från datum

Ange från vilket transaktionsdatum som redovisning skall ske till skatteverket.

Anges i formatet "ÅÅÅÅ-MM-DD".

Parametern är obligatorisk.

Urval till datum

Ange till vilket transaktionsdatum som redovisning skall ske till Skatteverket.

Anges i formatet "ÅÅÅÅ-MM-DD".

Parametern är obligatorisk.

Tips på BPM-uttryck:
%Kalender.StartdatumRapporteringsperiod:ÅÅÅÅ-MM-DD%
%AddDays(%AddMonths(%Kalender.StartdatumRapporteringsperiod%,2)%,-1):ÅÅÅÅ-MM-DD%

Publicera filer - Frånvaro arbetsgivardeklarationen

Kvittenslistan som skapas av programmet kan publiceras till Publicerade filer.

Eftersom kvittenslistan innehåller samtliga arbetsgivare i samma fil så behöver den splittas på organisationsnummer innan publicering.

Programmet Split av csv-fil används för att göra detta.

Följande inställningar kan användas för att splitta och publicera kvittenslistan:

  • Task Id: %TaskId%

  • Programnamn: Bluegarden.HRPlus.AbsencePayeReport

  • Artifaktnamn: ^.*kvittens*

  • Grupperingstyp: Organisationsnummer

  • Grupperingskolumn: 1

  • Rubrikrad: Bock

  • Separatortecken: ; (Semikolon)

  • Utdata namn: AGDIfrånvaro.csv (Eller det namn som önskas under publicerade filer)

Relaterad hjälp