Grunddata - Gage/Arvode - Steg för steg - Anställning

Gageföretag och organisation

För att lägga upp grunddata för mottagare och rapporteringsställe.

I klienten:

  • Skapa ett nytt Företag/Enhet i klienten under fönstret Företagsdata och Företagsuppgifter

I webben:

  • Skapa ett nytt rapporteringsställe för gage i Behörighetsstruktuen i rutinen Admin.
  • Rapporteringsstället kopplas till företaget/enheten. Notera att det endast behövs ett rapporteringsställe, om ni inte vill dela upp hanteringen på något sätt (T.ex. per kanal, distrikt etc.)
  • När nya gagemottagare skapas, så kopplas dessa mot rapporteringsstället.

Gagerapportör och behörighet

Nya gagerapportörer läggs upp som användare i Behörighet i rutinen Admin

Tilldela roller med rättigheter för att hantera gagemottagare. Dessa tilldelas rättigheter till rapporteringsställen för gage och får rätten att lägga upp och hantera gagemottagare (men inte anställningar).

Avtal och löneform

I klienten så sätts Avta/Löneform upp i fönstret Anställning. Valet av löneform styr valbara avtal.

  • Välj de avtal/kategorier som skall kopplas mot löneformen Gage
  • Välj via kryssrutan om de skall vara aktiva i webben
  • I webben så anges Löneformen Gage via listrutan samt lämpligt kopplat avtal.
    Notera! För löneformen Gage så blir anställningsformen automatiskt satt till Ej anställd.

Lönearter

Gagelönearterna läggs upp i Tabellverket i Lönearter, tabell 03, på 00-nivå eller på avtal/kategori 
Inställningar för webben görs i klientenvia fönstret Lönearter i anställning i rutinen Underhåll/Klartexter. 

Där styrs även hur och om lönearterna ska visas i webben. Detta styr sedan valbara lönearter när gagerapportören lägger in ersättningar

Relaterad hjälp