Arbetsgivarintyg anställning översikt - Arbetsgivarintyg (utgående)

Underlaget till arbetsgivarintyget kan skrivas ut till 2 stycken wordmallar. Ett huvudintyg och ett kompletteringsintyg.

Enligt anvisningar från Arbetslöshetskassornas samorganisation (samorg.org) ska ett arbetsgivarintyg per sysselsättningsgrad utfärdas.

Innan programmet körs bör därför arbetstagarens/anställningens sysselsättningsgrad kontrolleras i Lönepåverkande uppgifter.

Om arbetstagaren har haft olika sysselsättningsgrad under perioden som är aktuell för arbetsgivarintyg, så blir det ett intyg per sysselsättningsgrad. Om arbetstagaren haft flera anställningar under perioden, så blir det också ett intyg per anställning.

Översikter Fönster Tabell-id Kopplade fönster
AG-intyg anst.översikt std_f180 p_agint

pf9018, Arbetsgivarintyg - kopplad till serverprogram pf9018

Arbetsgivarintyg körbest pf9018 p_r15

pf9018, Arbetsgivarintyg - kopplad till serverprogram pf9018

Arbetsgivarintyg utskrift std_f191
std_f192

p_agint

p_agkomp

Master/Detailfönster, kopplad till wordmallar.

Wordmallar      
ARBINTYG_2010.DOT    

Arbestgivarintyg (sidan 1-2)

ARBINTYGKOMPL_8.XX.DOT     Komplettering till arbetsgivarintyg (sidan 3).

Du kan köra programmet på två olika sätt:

  • Löneadministratör - Arbetsgivarintyg – Översikt – AG-intyg anst översikt.
    Markera vald arbetstagare och välj Funktioner - Arbetsgivarintyg. En körning startas genom att klicka på knappen OK. När körningen gått klart har en ny post skapats i tabellen p_agint. I vissa fall har även poster i tabellen p_agkomp (Arbetsgiv.intyg komplettering) skapats.
  • Systemförvaltare – Arbetsgivarintyg - Översikter - Arbetsgivarintyg körbest. Ange parameterinställningar. Välj Funktioner - Arbetsgivarintyg.

Tabeller

Det finns många fält i huvud- och kompletteringsintyget därav två tabeller som samlar informationen i klienten.

  • Den första tabellen heter p_agint och det är huvudtabellen som går mot huvudintyget.
  • Den andra tabellen heter p_agkomp och det är kompletteringstabellen som går mot kompletteringsintyget.

Värden till tabellerna skapas i första hand till huvudtabellen. Finns det uppgifter i statistiktabellen som får träff utifrån hämtningar i körbeställningens flikar Beredskap/Jourtid samt Annan ersättning skapas även rader i kompletteringsintyget. Likaså om övertiden respektive mertiden har varierat över den tiden som timmarna hämtas.

Mallar

Det finns två wordmallar.

Den ena mallen heter ARBINTYG_2010.DOTM. och detta är huvudintyget. De flesta arbetstagare kommer enbart att få uppgifter i den här mallen. Den andra mallen heter
ARBINTYGKOMPL_8.XX.DOTM och detta är kompletteringsintyget. Det ska enbart skrivas ut om det finns värden i kompletteringstabellen.

Mallarna måste kopieras till HR-plus 8 mallkatalog samt kopplas till berörda översiktsfönster för att kunna användas.

Hantering av arbetad tid

I tabell 42 (Avvikande dagtyper) finns ett fält som heter L-art arbtid röd dag. I detta fält ska det finnas valfri löneart. Den kan t.ex. heta Arbtid röd dag eller liknande. Tabell 42 används om du kör schemahantering via dagtypshantering i tabell 39 samt personliga scheman men även för att lägga ut generellt lediga dagar, t.ex. julafton.
Röda dagar ska räknas som arbete om arbetstagaren inte får något löneavdrag för ledigheten.

I schemaladdningen finns funktionalitet som skapar upp lönearten i transaktionsregistret som anges i tabell 42 med de timmarna som schematiden reducerats med i schemaladdningen.
Exempel: Julafton infaller på en måndag och ordinarie arbetstid för denna dag är 8 timmar. I schemaladdningen blir den ordinarie schematiden 0 timmar då datumet för julafton finns i tabell 42 (om dagtypshantering används).

Vid schemaladdning skapas en transaktion med 8 timmar upp i transaktionsregistret. Transaktionen skapas upp med det löneartsnumret som finns angiven i tabell 42. Om det är en ledig halvdag skapas det istället upp en transaktion med 4 timmar.

Om du får in schematiden från ett tidssystem så ligger schemahanteringen utanför HR-plus 8 och därmed har HR-plus 8 ingen kontroll över schematiden. I detta fall får du begära in en transaktion med det antalet timmar som du vill ska motsvara de reducerade timmarna på den röda dagen från tidssystemet. Transaktionen som skapas anropar du sedan i körbeställningen i fliken för Arbetad tid.

Följande uppgifter fylls i med automatik på Arbetsgivarintyget:

  • 1. Personuppgifter
  • 2. Uppgifter om anställning (ej tjänstledighetsuppgifter)
  • 3. Anställningsform, kryssmarkering i aktuell ruta
  • 4. Arbetstid
  • 10. Personnummer
  • 11. Arbetad tid
  • 12. Uppgifter om lönen
  • 15. Arbetsgivarens namn och adress, underskrift

Övriga uppgifter måste du fylla i manuellt.

Lön som skrivs på arbetsgivarintyget är den lön som fanns vid fr o m datum på arbetsgivarintyget till den lön som är nyast inom den period som arbetsgivarintyget avser. Lönen hämtas från grundlön.

Relaterad hjälp