Aktuell produkt
ATK-val (Arbetstidsförkortning) - Payroll Automation (PA)
Allmän beskrivning av ATK - Arbetstidsförkortning
När arbetstidsförkortning tillämpas så har de anställda rätt till betald ledighet, kompensation i pengar eller kompensation i pensionspremieavsättning i den mån arbetstidsförkortningen har tjänats in.
Syftet med systemet för arbetstidsförkortning är att förkorta arbetstiden och livsarbetstiden för arbetstagare. Arbetstiden förkortas genom att de anställda kan ta ut betald ledighet och livsarbetstiden förkortas genom att de anställda kan göra avsättningar till en pensionsförsäkring vilket möjliggör för dem att ta pension tidigare.
Processen för arbetstidsförkortning innebär att arbetstagarna tilldelas ett arbetstidskonto. När du som arbetsgivare tillämpar arbetstidsförkortning så görs avsättningar till ett arbetstidskonto och de anställda gör uttag från sitt konto i form av betald ledighet, pengar eller avsättningar till en pensionsförsäkring.
ATK-hantering i HR-plus 8
För Skog- och Pappersavtalen finns det en särskild hantering för ATK (Arbetstidsförkortning) i HR-plus 8. De arbetstagare som omfattas av detta regelverk gör årligen ett ATK-val, som innebär att arbetstagaren får fördela föregående års inarbetade ATK-timmar till ledighet, pengar eller pensionsavsättning.
Detta görs via ett ärende som skapas upp för arbetstagaren och denne kan göra sitt ATK-val när ärendet finns tillgängligt då valperioden skall påbörjas.
Det finns stöd för hämtning av saldon från ackar och formler och återföring till transaktionsregistret, samt en påminnelse för hanteringen “Du har ett val att genomföra”.
I följande avsnitt kan läsa mer om ATK-val:
- Uppsättning - Hämtning/återföring av timmar och skapande av ärende
- Behörigheter
- Påminnelseinställningar
- Loggning
- Arbetsgång för arbetstagare