Aktuell produkt
Bisyssla - Ändra uppgifter via ärenden - Steg för steg - Anställning
Ärendet Bisyssla kan innehålla två flikar; Bisyssla och Dokument. I fliken Bisyssla så fyller du i dina bisysslor och i fliken Dokument kan du koppla dokument till ärendet. Se fältbeskrivningar nedan.
Notera att dokument är kopplade till ärendet och inte till respektive bisyssla.
För medarbetaren
Bisyssla
-
Fliken består av två delar, Ett datumfält för Policy godkänd och en tabell för registrering av Bisysslor
-
Välj ett datum (gärna dagens datum) för Policy godkänd. En begränsning på +-2 månader ligger på detta fält.
-
Om det inte är första gången du godkänner policyn så behöver fältet uppdateras med ett nytt datum.
-
Om du har bisysslor så anger du dessa genom att skapa en ny rad, en rad för varje bisyssla. Fyll i vilka datum bisysslan gäller för. Fyll också i fälten som finns under rubriken (delsektionen) Fylls i av medarbetaren.
-
Om det finns registrerade bisysslor sedan tidigare så visas de också. Här kan du till exempel sätta slutdatum på de bisysslor som inte längre är aktuella.
-
Spara raden.
-
Om du har flera bisysslor så skapar du en rad per bisyssla.
Dokument
-
Eventuella dokument bifogas i den här fliken.
Hantera/Skicka vidare
-
När alla bisysslor är ifyllda så hanterar du ärendet via knappen Hantera. Här finns de handlingar du har rätt att utföra, till exempel Godkänn och skicka. Välj då vem ärendet ska skickas till i listan.
För attestanten
Bisyssla
-
Kontrollera att fältet Policy godkänd är ifylld med ett rimligt datum. Om fältet är obligatoriskt i skärmdesignen kan inte medarbetaren skicka ärendet förrän fältet är ifyllt.
-
För varje rad i listan över bisysslor, fyll i fälten under Fylls i av attestant. Om det finns bisysslor sedan tidigare så ligger de också med här. Då är Fylls i av attestant redan ifyllt.
Dokument
-
Här visas eventuella dokument som är bifogade till ärendet (notera också att de inte är kopplade till en specifik rad i Bisyssla).
Hantera/Skicka
-
Beroende på ärenderättigheter du kan du välja att slutföra eller skicka vidare ärendet här. När ärendet är slutfört så kommer temporärraderna i ärendet att sparas som permanentdata och visas på medarbetarens Anställningsuppgifter.
Tänk på att det är skillnad på status i ärendet och status på bisysslan. Om du vill att alla ansökta bisysslor ska visas i permanentdatan så fyller du i fältet Status (Godkänd/Avslag) per rad i delsektionen Fylls i av attestant. När du slutför ärendet så kommer även avslagna bisysslor att visas.
Om du inte vill visa avslagna bisysslor i permanentdatan så kan du istället ta bort raden. Då behövs inte fältet Status.
Om du väljer att avslå ärendet så kommer det att skickas tillbaka till medarbetaren (kanske med en kommentar om vad som behöver kompletteras). Borttag av ärendet gör att alla ändringar i ärendet avslås och ingen permanentdata ändras.
Ärendetypen Bisyssla
Sektionen Bisyssla är indelad i Datum, Fylls i av medarbetaren och Fylls i av attestant. I Skärmdesignen kan du sätta upp vilka fält som ska visas respektive vara skrivskyddade, så att till exempel medarbetaren kan se attestantens fält, men inte redigera dem.
Fältbeskrivning
En rad i sektionen Bisyssla består av ett antal fält, uppdelade i delsektioner som; Datum, Fylls i av medarbetaren och Fylls i av attestant. I skärmdesignen kan du välja vilka fält som ska visas/döljas/skrivskyddas/vara obligatoriska.
| Delsektion | Fält | Beskrivning |
|---|---|---|
| Datum | Fr.o.m | Första dagen som medarbetaren utövar sin bisyssla. |
| Datum | T.o.m | Sista dagen som medarbetaren utövar sin bisyssla. |
| Fylls i av medarbetaren | Titel | Det namn medarbetaren vill ge sin bisyssla. |
| Fylls i av medarbetaren | Uppdragsgivare/Företag | Vem medarbetaren utför bisysslan åt. |
| Fylls i av medarbetaren | Omfattning |
Hur mycket tid uppskattar medarbetaren att bisysslan tar? Detta är ett fritextfält, så det går bra att skriva dagar/vecka, timmar/månad, procent av heltid, bara helger osv. |
| Fylls i av medarbetaren | Beskrivning av bisyssla | Utökat fritextfält. Här kan medarbetaren skriva så utförligt denne vill om bisysslan. |
| Fylls i av medarbetaren | Övrigt medarbetare | Utökat fritextfält som kan användas efter behov. |
| Fylls i av attestant | Status |
Listvalsruta med värdena; Godkänd/Avslag. |
| Fylls i av attestant | Typ av bisyssla | Kan användas för gruppering av bisysslor. Det är ett fritextfält som standard men går att göra till en listruta via skärmdesignen. |
| Fylls i av attestant | Motivering till beslut | Här kan attestanten till exempel ange en orsak till ett avslag. |
| Fylls i av attestant | Ärendenummer |
Fältet används för uppföljning. Till exempel så kan attestant välja att ange ärendenumret i HR+ för att lättare hitta tillbaka till ärendet när ärendet är slutfört och datan sparats i permanentdata. Det går också att ange ett annat ärendenummer om attestanten vill använda ett ärendenummer från ett externt system (diarienummer kanske) som ska koppla till bisysslan. |
| Fylls i av attestant | Föreläggande om att upphöra | Datumfält. Om bisysslan inte godkänns så kan det behövas ett föreläggande om att det ska upphöra, för att senare kunna följa upp att så har skett. |
| Fylls i av attestant | Övrigt attestant | Utökat fritextfält som kan användas efter behov. |
Relaterad hjälp
- Läs mer om Bisyssla
- Läs mer om standardpåminnelser i systemet (rutin Admin)