Ny anställning - Skapa nya anställningar - Steg för steg - Anställning

Denna steg för steg guide använder du dels när du ska skapa en ny anställning från grunden, men även när du ska skapa en ny anställning på en redan befintlig arbetstagare. Den enda skillnaden mellan tillvägagångssätten ligger i steg 1, i övrigt gäller samma guide.

    1. Klicka på knappen Ny anställning på sidan Anställningar för att skapa en anställning från grunden.
    2. Välj Ny anställning via knappen/listan inne på en redan befintlig arbetstagare.
  1. Fyll i de fält som visas för att inleda registreringen av anställningen. När du gjort detta visas de fält där du anger avtalsinformation.
  2. Ange uppgifter för de fält som gäller för avtalsinformation. Om det inte är möjligt att fylla i ett fält innebär det att fältet inte används för just den här ärendetypen.
  3. Fältet Befattning - Om du anger befattning här, så kan du redan i förprocessen avgöra om du har valt rätt avtal om du inte skulle hitta den befattning du letar efter. Befattningar är filtrerade på avtal som då filtrerar vilka befattningar som kommer att visas.
    Att bara välja avtal gör att det inte går att editera avtalet i ett ärende när du väl har valt det och om du har valt fel, så måste du i så fall göra om/göra ett nytt ärende. Att välja befattning här underlättar att slippa börja om vid felaktigheter gällande avtal.
  4. Klicka på Gå vidare. När du gör detta så skapas ett ärende och du skickas automatiskt till fliken Personuppgifter där du kan ange uppgifter om personen. Härifrån når du också övriga tillgängliga flikar, bland annat flikarna där du anger arbetstagar- och anställningsuppgifter.
  5. Fyll i uppgifter på de olika flikarna och fälten.
  6. Lägg till kommentar (valfritt).
  7. Lägg till förfallodatum (valfritt).
  8. Klicka på Spara.
  9. Klicka på aktuell knapp under Hantera ärende.

Hämtning av personuppgifter via personnummer - HR-plus 8 och SPAR/Navet

När du har angivit ett personnummer i förprocessen (fönstret som skapar anställningsärenden) så kommer systemet försöka hitta personens uppgifter i HR-plus 8. Om personen inte finns i HR-plus 8 och du har SPAR/Navet konfigurerat så kommer systemet att hämta personens uppgifter därifrån, för att du ska slippa fylla i personuppgifterna i personfliken i ärendet.

Det syns även varifrån personuppgifterna har blivit hämtade och en av dessa meddelandena kommer visas efter att du har angett personnummret:

  • "Ingen person hittad"

  • "Finns i HR-plus"

  • "Hämtad från SPAR"

  • "Hämtad från Navet"

Personnummerfältet är även skrivbart fram tills att du satt värden i båda fälten Anställd fr.o.m. och Rapporteringsställe.

Relaterad hjälp