Aktuell produkt
Arbetsgivarintyg, Arbetslöshetskassornas e-tjänst - Arbetsgivarintyg (utgående)
Sveriges A-kassor tillhandahåller en gemensam e-tjänst där arbetsgivare enklare kan hantera arbetsgivarintyg. Tjänsten arbetsgivarintyg.nu (även kallat Arbetsgivarportalen) är en portal där arbetsgivare kan hantera och skicka arbetsgivarintygen helt digitalt. Efter att arbetsgivaren fyllt i ett komplett intyg och signerat det skickas intyget till arbetstagarens a-kassa.
Komma igång med tjänsten
För att kunna använda tjänsten måste företaget registreras hos arbetsgivarintyg.nu. Efter registrering får ni den ApiNyckel (Client secret) och ArbetsgivarId (Client ID) som behöver anges i HR-plus 8. Här administrerar du även vilka på ert företag som ska kunna logga in och hantera intyg. Läs mer om detta på https://www.arbetsgivarintyg.nu/.
Api-Nyckel och Arbetsgivar-Id ska anges i webben i HR-plus 8 under Admin/Inställningar/Konfigurering av externa integrationer.
Du måste även ange en URL. Om du inte vet vilken URL som skall anges, kontakta Visma.
Det finns möjlighet att lägga upp flera integrationer av typ arbetsgivarintyg för respektive arbetsgivare. Vid upplägg av integration med alternativ arbetsgivare och inget väljs, så innebär detta att om ingen specifik konfiguration finns för ett företag så används denna konfiguration.
För att logga in på arbetsgivarintyg.nu behöver du också kunna identifiera dig med Bank-ID. När detta är gjort är det klart att börja använda tjänsten.
Ta fram ett arbetsgivarintyg
Du kör fram underlaget för arbetsgivarintyget enligt beskrivning under avsnittet Arbetsgivarintyg anställning översikt. Beroende på om du är systemförvaltare eller löneadministratör har du lite olika behörighet.
- Löneadministratör - Arbetsgivarintyg – Översikt – AG-intyg anst översikt.
Markera vald arbetstagare och välj Funktioner - Arbetsgivarintyg. En körning startas genom att klicka på knappen OK. - Systemförvaltare – Arbetsgivarintyg - Översikter - Arbetsgivarintyg körbest. Ange parameterinställningar. Välj Funktioner - Arbetsgivarintyg.
När du kört intyget öppnar du fönster AG-intyg utskrift. Fönstret visar resultatet av din körning. Överskriften på varje kolumnen visar var på arbetsgivarintyget resultatet kommer att hamna. Viss information som arbetstagarens e-post hämtas direkt från personposten eftersom denna information är obligatorisk och inte hanteras i befintligt program. I fönstret finns två kolumner som används för att skicka intyget till arbetsgivarinytg.nu.
- I kolumnen Skicka till A-kassans e-tjänst väljer du om du vill skicka ett intyget till arbetsgivarintyg.nu.
- I kolumnen Status A-kassans e-tjänst ser du om intyg är skickat eller om det blivit fel.
Om du vill skicka in ett intyg så väljer du att sätta markera kryssrutan och sedan spara. När du sparat så skickas intyget in. Markeringen försvinner från kryssrutan och status i kolumnen Status A-kassans e-tjänst ändras till Skickad när du läser om sidan. Nu kan du logga in med ditt Bank-ID in på arbetsgivarintyg.nu och ta fram det intyg som du skickat in och komplettera med den information som eventuellt saknas.
Arbetsgivarportalen
I arbetsgivarportalen finns de intyg som skickats in. Om det saknas uppgifter i intyget kan du manuellt uppdatera dem inne i arbetsgivarportalen med hjälp av deras inmatningsstöd. Alternativet är att du uppdaterar allt som är möjligt att uppdatera i HR-plus 8 innan du skickar in intyget så att intyget blir så komplett som möjligt. Vissa fält hanteras inte i HR-plus 8 och dessa måste alltid kompletteras. När du loggat in på https://www.arbetsgivarintyg.nu ser du de intyg som är inskickade.
För mer information om hur arbetsgivarportalen fungerar hänvisar vi till arbetsgivarintyg.nu.