Tabellöversikt klartexter - Underhåll/Klartexter

Rutinen Underhåll /Klartexter används för att lägga upp klartext för koder som används inom Lön- och Anställning. Dessa används sedan vid register för att underlätta vid val. 

I rutinen ingår även ett antal översikter för att lägga upp kundunika texter och rubriker, samt för att kundunikt kunna dölja/visa fält och flikar, det är de översikter som i benämningen har texten "...K-unik...".

Rutinen innehåller klartexter för följande värden:

Tabell Benämning Användning
std_arbs

Std Arbs
Arbetsställe

Används vid registrering av arbetsställe i rutinen Anställning

Det finns 3 uppsättningar av adress, där du kan välja att ange olika typer av adresser, t.ex. besöksadress, leveransadress och utdelningsadress.

std_avt Std Avt
Avd kst org klartext

Visar standardkontering per avdelning och det är denna kontering som gäller på en anställning i och med att avdelning väljs på anställningen. Om anställningen ska ha en annan kontering så får avvikande kontering läggas in på anställningen i fråga.

Om du har klickat i rutan Använd avdelningens ITP kostnadställe i Admin under Arbetsgivarinställningar, så hämtas ITP kostnadsställe ifrån denna tabell istället för från Avtal/Löneform i Anställning.

std_k001 Std_Relation klartext

Används för att kategorisera närmast anhörig i fliken Person/Närmast anhörig i rutinen Anställning.

std_k002 Std m003 Avd/kat klartext

Används vid registrering av befattningsbenämning i fliken Anställning i rutinen Anställning.

std_m003 Std_m003 Avd/kat klartext

Används för att styra vilka kollektivavtal som är tillgängliga för respektive arbetsgivare i rutinen Anställning. Om det inte finns några avtal för vald arbetsgivare eller löneform så kommer listan att vara tom.

std_k004 Anställningsform

Används för att styra vilka anställningsformer som är tillgängliga i rutinen Anställning. Fältet Typ av anställningsform styr hur inmatningskontrollen agerar på slutdatum vikarierar för och avgångsorsak, så att det går att ha egna anställningsformer medan logiken i inmatningen är standardiserad. 

Typ av anställningsform = Pensionär har en specifik funktionalitet i arbetsgivardeklarationen. De som har denna typ av anställningsform får utbetald lön (pension) och förmåner redovisade i FK131-134 iställlet för FK011-018 eftersom förmån som pension inte skall vara underlag för arbetsgivaravgifter. Om en person får vanlig lön men är över 67 år, så ska personen har Typ av anställningsform = tillsvidareanställning eller någon av de andra typerna som avser anställd som arbetar och får lön.

Slutdatum obligatoriskt = Markera för vilka anställningsformer det ska vara obligatorisk att fylla i Anställd t.o.m. i ett nyanställningsärende i rutinen Anställning.

Provanst. månader och Visstidanst. månader: Om du anger ett antal månader här, används det värdet i webben för att automatiskt sätta slutdatum i fälten Provanställd t.o.m.respektive Visstidsanställning dock längst t.o.m. när du skapar en ny anställning.

Förvalt tidssystem (afor0008) och Förvalt masterdata export (afor0009) = Dessa fält är satta till "inget tidssystem" och rutorna är ikryssade för masterdata export vid igångkörning av denna funktion. Värden i detta fönster kommer att användas som förvalt värde för en ny anställning med respektive anställningsform.

Om du har ett tidssystem som standard i skärmdesignen så kan du inte blanka ut det via inställningen på anställningsform. I detta fall så väljer du att ha det blankt i skärmdesign och sätter istället värde på alla rader i anställningsform som ska ha något tidssystem på.
För de anställningsformer som saknar värde på förvalt tidsystem, kommer en anställning att skapas utan förvalt värde på något tidssystem.

std_k005 Std Avgångsorsak klartext

Används för att definiera avgångsorsak i förprocessen vid nyanställning samt i Avtalsinformation i anställningsfliken. Du kan också välja att koppla respektive avgångsorsak till en avgångsväg via listboxen längst till höger i fönstret. De avgångsvägar som finnas att välja mellan är Extern, Intern och Anställning ej påbörjad.

Du kan bestämma om avslutsorsaker ska kunna väljas eller inte. Avslutsorsaker som inte längre är aktuella och inaktiveras kommer fortfarande att visas, men de går inte att välja vid nyupplägg. 

Markering för vilka avslutsorsaker som inte ska kunna väljas görs via systemförvaltarens rutin Underhåll Klartexter, översikt Avgångsorsak i klienten.

std_k006 Std Facktillhörighet klartext Anges i anställningsfliken.
std_k007 Std Facktillhörighet klartext Anges i anställningsfliken.
std_k008 Std Yrkeskod (SN) klartext Används ej i någon inmatning i rutinen Anställning.
std_k009 Tidssystem

Giltiga tidssystem. Lista för fältet Tidssystem i fliken Anställning. Det är endast möjligt att välja mellan det/de tidssystem som används för den anställdes arbetsgivare och avtal/kategori.

std_k010 Rsvkod (bil)

Innehåller alla koder till tjänstebilar. Används i fliken Arbetstagare/Bilförmån. Val av bil hämtas med beloppet till fältet Nybilspris.

std_k020 Std Företag klartext

Anges i anställningsfliken.

std_k021 Std Enhet klartext

Anges i anställningsfliken.

std_m023 Lönearter i anställning

Används för att styra vilka löneater som ska kunna användas i rutinen Anställning för att ange grundlön, tillägg och avdrag. På de lönearter som ska kunna användas i rutinen Anställning ska fältet Aktiv i applikationen vara ikryssad samt Antalskod väljas. Styrningen görs per företag, enhet och avtal/kategori.

Denna lista laddas initialt baserat på vilka lönearter och avtal som finns definierat i tabellverkets löneartstabell.

Kolumnerna Grundlön och avdrag

  1. Lönearterna kommer att kunna användas i rutinen Anställning och kommer att vara valbara i fönstret Grundlön och de har värdena Grundlön, Tillägg heltid eller Tillägg fast i kolumnen Grundlön. Om något av föregående anges i grundlönekolumnen ska värdet 'Nej' sättas i kolumnen Avdrag.
  2. Lönearter med värdet 'Ja' i avdrag kommer vara valbara i fönstret Tillägg/Avdrag. Dessa ska även ha värdet 'Ej grundlön' i kolumnen Grundlön.
  3. Lönearter som inte ska finnas i webben bör inte finnas i denna tabell, så för att inte visa dem i webben så bör dessa rader tas bort helt. Alternativt anges 'Ej grundlön' i kolumnen Grundlön samt 'Nej' i kolumnen Avdrag.

Notera! Om grundlön anges i någon av kolumerna Grundlön/Tillägg heltid/Tillägg fast samt om 'Ja' är satt i kolumnen Avdrag, så kommer lönearten att visas i båda pop-updialogerna.

Grundlön (Om den skall visas som grundlön eller tillägg samt om det är heltidsbelopp eller fast belopp).

  • Ej grundlön
  • Grundlön
  • Tillägg fast belopp
  • Tillägg heltidsbelopp

Avdrag J/N

Kolumnen Antalskod (vad som kan registreras)

Antalskoden styr vilka fält som är tillgängliga för inmatning för den valda lönearten. Denna fungerar på samma sätt oberoende av kolumnerna Grundlön och Avdrag. Som standard sätts denna till belopp, á-pris och timmar. Det innebär att alla de inmatningsfälten är tillgängliga. Om du endast ändrar belopp så blir bara fältet Belopp skrivbart i webben.

  • Á-pris
  • Belopp
  • Procent
  • Timmar
  • Timmar, Á-pris, Belopp
  • Timmar, Belopp
std_k030

Huvudman extern person

Lista för fältet Huvudman i flik Person.
std_k101

AID - Etikett

Anges i beställningsfliken. Gäller endast kommun.
std_k102

AID - Specialistkod

Anges i beställningsfliken. Gäller endast kommun.
std_k103

Chef/Ledning

Anges i beställningsfliken. Gäller endast kommun.
std_k104

AID - Komb tjänst

Anges i beställningsfliken. Gäller endast kommun.
std_k105

AID - Schemab.pers

Anges i beställningsfliken. Gäller endast kommun.
std_k110

Lärarleg

Anges i beställningsfliken. Gäller endast kommun.

std_k111

DB-kod

Anges i beställningsfliken. Gäller endast kommun.
std_k112 Förvaltning Anges i beställningsfliken. Gäller endast kommun.
std_k113 Chefsnivå Anges i beställningsfliken. Gäller endast kommun.
std_k303 Rekryteringsväg Anges i beställningsfliken. 
std_k327

Typ av extern

Anges i beställningsfliken. Du kan lägga till egna rader i den här klartextabellen.
std_k330

Std Orsak byte av anstform

Anges i beställningsfliken. 
std_k331

Medvind arb.tidregler

Används endast i Medvind-integrationen.
std_k332

Medvind stämplingsmall

Används endast i Medvind-integrationen.
std_k333

Medvind dygnsvila

Används endast i Medvind-integrationen.
std_k334

Medvind kategorier

Används endast i Medvind-integrationen.
std_k335

Orsak till vikariat

Listbox som används vid nyanställning där du anger vem arbetstagaren vikarierar för.
std_k340

ITP kostnadsställen

Här ska du lista alla Collectums ITP-kostnadsställen som ni ska kunna välja att registrera på era anställda.

std_k341

ITP kostnaddställen/företag

Här ska du lista vilka av Collectums ITP-kostnadsställen som ska gå att välja per företag. Denna lista används som listbox till fältet ITP kostnadsställe (fältid: ovr064) i anställningsfönstret, flik 6. Övrigt (Statistik & pension).

Om du saknar något företag i listboxen här så är det för att det saknas i klartexttabell std_k020 Företag i klartext.

Om du saknar något ITP-kostnadsställe i listboxen här så är det för att det saknas i klartexttabellen std_k340 ITP kostnadsställen.

rr_land1

rr_land1 Landkoder klartext

Anges i anställningsfliken.
sv_group

Std rapporteringsställe fr FE

Anges i anställningsfliken.
std_k801

Std_k801 kod ackvärde

Ange kod för ackvärden.
std_k901

Std_k901 Fackavd/facktillbehör

Anges i anställningsfliken.
std_karb

Kundunika rubriker arbetsfält

Används för kundunika texter på arbetsfält i klienten.
std_kdet

Std rubrik synlig, klartext

Används för att dölja/visa fält i detaljflikar i klienten.
std_kflk

Std rubrik synlig, flik

Via denna översikt finns möjlighet för dig att dölja vissa flikar i standardfönster ifall de inte ska användas.

Notera att det aldrig är möjligt att dölja flik nr 1 eftersom den fliken innehåller identifikationsfält.

För att dölja en flik så sätts värde 'Synlig' till 'Ej synlig'. För att göra en tidigare dold flik synlig igen, så sätts värde tillbaka till 'Synlig'

std_krub

Kundunika rubriker, fältnivå

Används för kundunika rubriker i klienten.
std_ksyn Std rubrik synlig, översikt Används för att visa/dölja fält i översikt i klienten.

Fält kopplade till klartexttabeller: 

I listan nedan framgår vilka fält som är kopplade till respektive klartexttabell.

Tabellid Fältid Klartexttabell
h_lrev

h_lre007

std_k003

h_lrev

h_lre009 std_k004
h_lrev h_lre023 std_k006
lasant ant15 std_k005
p_astat  p_psap01 std_k002
p_astat p_psap04 std_k003
p_astat p_psap08 std_k004
p_astat p_psap09 std_k101
std_anh anh041 std_k001
std_anst ans011 std_k002
std_anst ans120 std_k005
std_anst ans121 std_k007
std_anst ans122 std_k009
std_anst ans168 std_k005
std_anst ans702 std_k113
std_arbt arb301 std_k006
std_arbt arb302 std_k007
std_avtl avt010 std_k003
std_avtl avt016 std_k004
std_k901 fackav01 std_k007
std_k901 fackf01 std_k006
std_komm kom106 std_k101
std_komm kom107 std_k102
std_komm kom108 std_k110
std_komm kom111 std_k111
std_komm kom112 std_k112
std_komm kom120 std_k103
std_komm kom121 std_k104
std_komm kom122 std_k105
std_pers per103 std_k030
st_avtl avt010 std_k003
st_avtl avt016 std_k004
sv_avtl0 avt010 std_k003
sv_avtl0 avt016 std_k004
sv_hr hr008 std_k002
w13 w12_if_f std_k002

Arbetstidsformer

I översikten Arbetstidsformer lägger du upp en lista på de olika arbetstidsformer som finns och där kopplar du varje arbetstidsform till vilken veckoarbetstid och vilken ersättningsrätt som ska gälla för en sådan anställning. Därefter går du in i översikten Arbetstidsformer i anställning och anger för vilka avtal/kategori som respektive arbetstidsform gäller. Det görs genom att markera aktuella rader i kolumnen Aktiv.

Dessa inställningar används när en nyanställning skapas eller när en anställningsförändring sker via ärende i rutinen Anställning i webben. Baserat på vilket avtal du har valt att anställningen ska tillhöra, så får du upp en listbox på aktiva arbetstidsformer för det avtalet. Och när du sedan väljer en arbetstidsform, så fylls fälten för Veckoarbetstid och Rätt till OB-ersättning, Rätt till övertidsersättning, o.s.v. fylls i automatiskt och sparas ner till anställningen sedan när ärendet slutförs.

Du kan alltid ändra värdena som skapas upp automatiskt, antingen direkt i ärendet innan det slutförs eller senare i Lön, via anställningsöversiktens flik 1. Anställning.