Utlägg inrikes och utrikes - Resa & Utlägg

När du har lagt ut pengar för något och ska registrera ett utlägg för detta så gör du detta i fler olika steg. När du tagit dig igenom dessa steg skickar du utlägget för godkännande och attest precis på samma sätt som med en reseräkning.

Du måste dock börja med avsnittet Grunduppgifter innan du kan specificera själva utlägget.

Här är en kort sammanställning av de olika stegen för att registrera ett utlägg:

Vad händer när du skickar för attest?

När du väljer att skicka ditt utlägg för attest så hamnar ditt utläggsärende hos den person som har attesteringsansvar för din anställning, exempelvis din närmaste chef.

Delattest är en ärendetyp som hanterar att ärenden kan attesteras per kostnadsställe för både reseräkningar och utlägg, vilket innebär att de attesterande chefer som är kopplad till ett specifikt kostnadsställe kan attestera just dessa delar av ärendet.

Vid delattest söker systemet upp de chefer som har rätt att hantera ärendet. Om du t.ex. har delat upp/fördelat dina kostnader på olika kostnadsställe, så innebär det att du måste ange två chefer att skicka delattestärenden till - ett ärende per chef. 

När du väljer att skicka ditt ärende för delattest, så presenteras respektive kostnadsställe i avsnittet Skicka till (i fönstret som visas när du klickat på Hantera) och där väljer du respektive chef för respektive kostnadsställe.

Du kan hålla ett öga på dina skickade reseärenden under avsnittet Mina skickade resor & utlägg. Här kan du också ändra i och ta bort rese-/utläggsärenden.

Relaterad hjälp