Aktuell produkt
Grunduppgifter - Reseräkning inrikes och utrikes - Resa & Utlägg
I avsnittet Grunduppgifter anger du vilken person (anställning) du ska registrera reseräkning/utlägg på.
Om du har flera anställningar som det är möjligt att rapportera ärenden mot, så måste du först välja anställning. Detta gör du innan du kan börja registrera information.
Det går endast att registrera reseräkning och utlägg om:
- Det finns en pågående anställning för personen i databasen
- Det finns avslutade anställningar som ligger utanför tidsperiod för efterregistrering (endast behörig ansvarig kan göra efterregistreringar)
Medarbetare och Chef
För att börja registrera en reseräkning/utlägg så visas dina anställningsuppgifter automatiskt. Du behöver bara aktivt välja en anställning att registrera mot om du har flera anställningar.
Notera att du inte kan gå vidare i efterföljande steg vid registrering om du inte har fyllt i uppgifterna. Du kan däremot ändra det som hittills är registrerat.
När reseärendet sparas så skapas ett ärendehuvud som innehåller grundinformation för reseräkningen och själva ärendehanteringen
Börja registrera reseräkning i avsnittet Grunduppgifter:
- Om du som medarbetare har flera anställningar och vill registrera på någon annan av dem, så måste du först välja aktuell anställning. Detta gör du genom att välja Byt anställning.
- Om du har ytterligare behörighet som t.ex. chef och/eller löneadministratör så kan du välja att byta person/anställd. Se avsnittet Välj anställd nedan för mer information om att välja anställd.
- Välj därefter om resan/utlägget gäller Inrikes eller Utrikes.
- I det obligatoriska fältet Syfte så anger du varför du har gjort din resa, t.ex. utbildningssyfte eller kundbesök. Utlägg kan vara t.ex. vara utlägg för porto, bensin etc.
- Klicka på Spara och fortsättFortsätt registrera övriga avsnitt. Relaterad hjälp för dessa steg finns i länkarna nedan.
Välj anställd
Vid byte av anställd (vilket kan vara byte av anställning för befintlig person eller byte av såväl person som anställning) öppnas ett nytt formulär, vilket är sökbart och visar den information som behövs för att vara säker på att valet av anställning att registrera reseärendet mot är korrekt. Listan visar de anställningar som den registrerande användaren har rätt till enligt behörighetsstrukturen
Notera att listan som visas här inte följer behörigheten för kostnadsställe.
Listan visar också endast de anställningar som reseärenden får registreras mot. Detta är enbart de anställning som är aktiva i systemet, dvs ej avslutade.
Här visas även anställningar som ännu ej påbörjats eller är avslutade, men som det är tillåtet att registrera reseärenden mot enligt vad som är satt enligt inställningarna i Arbetsgivarinställningar i rutinen Admin i fälten Antal dagar före anställningsdatum som resa får registreras och Antal dagar efter avslutad anställning som resa får registreras.
Registrera reseärenden åt annan
Du som chef har även möjlighet att registrera en reseräkning på en annan person. Detta kan t.ex. bero på att personen inte har tillgång till systemet.
Läs mer om att registrera reseärenden åt annan här
Relaterad hjälp
- Läs mer om Reseräkning inrikes och utrikes
- Läs mer om Multipel resa
- Läs mer om avsnittet Reseräkning
- Läs mer om avsnittet Utlägg och ersättning
- Läs mer om avsnittet Traktamenten
- Läs mer om avsnittet Fördelning
- Läs mer om avsnittet Sammanställning
- Läs mer om widgeten Ärenden och ärendekort (sidan Hem)
- Steg för steg Grunduppgifter