Grunddata uppsättning - Lönerevision (Handels) - Payroll Automation (PA)

Uppsättning av grunddata för lönerevision

Grunden för att genomföra  en lönerevision skapas upp från klienten för HR-plus 8.

För att kunna sätta upp Lönerevision via Payroll Automation (PA) behöver du ta hjälp av en konsult från Visma, så kontakta därför supporten för att göra denna beställning.

Vi börjar uppifrån i processkedjan med huvudprocesser och fortsätter sedan nedåt med processer per huvudprocess, delprocesser per process, grupper per delprocess samt funktioner per grupp. Möjligheten att lägga till beroenden mellan respektive process finns, men är inte obligatoriskt. 

För att kunna gå vidare efter att processflödet är på plats, behöver du lägga in datum för när dessa processer ska gälla. Därefter genererar du processerna till HR-plus 8, så att de syns på webben.

Detta gör du i tre olika steg:

  • Perioder per process
  • Processer per arbetsgivare
  • Datumstyrning per funktion

När arbetet i klienten är klart och du har genererat processerna, så speglas dessa därefter i webben under fliken Lön.

Koppling rapporteringställe - avdelning

Om du valt att använda Koddel som del av revisionsnivå så är det viktigt att er systemuppsättning är korrekt uppsatt. Det är en god idé att kontrollera organisationsstrukturen - närmare bestämt kontrollera så att avdelningar är kopplade till rätt rapporteringsställe och avdelning har rätt koddel ifylld.

Så här gör du:

  • Börja med att gå in i rutinen Admin och menyn Användare och Behörigheter  och sedan fliken Behörighetsstrukturer (Organisation). Här ser du nu i vänsterkant en lista över dina rapporteringsställen. Håll muspekaren över det rapporteringsställe som du vill koppla avdelning mot. Det som händer är att de som ingår i den avdelning du kopplar får tillgång till lönerevisionsnivåer som tillhör respektive kopplat rapporteringsställe.
  • Under avsnittet Avdelning så väljer du sedan ut vilken avdelning du vill koppla mot valda rapporteringsställen. Välj mellan att söka fram i fritextfältet eller att välja i plocklistan.
  • När denna koppling är på plats (tillsammans med att övriga behörigheter, parameteruppsättningar och uppgifter) så är du redo för att börja använda Lönerevision i PA och korrekta revisionsnivåer kommer att synas.

Ärendetyper för Lönerevision

Rollen som ska nyttja Lönerevision behöver definieras upp i Ärendeadministration under Admin. Under Ärendetyp och listvalet Lönerevision, pottfördelning, så definierar vi vilka roller som ska ha behörighet till fliken Lönerevision, Pottfördelning respektive Lönerevision, pottunderlag.

Läs mer om uppsättning av ärendetypen för Lönerevision här (rutin Anställning)

Program som kontrollerar förutsättningar och uppsättningar

Det finns ett jobb som validerar förutsättningarna och uppsättningen av lönerevision så att du i ett tidigt skede kan upptäcka eventuella problem eller felkonfigurationer.

Programmet måste ingå i lönerevisionsprocessen för att kunna validera uppsättningen. Om det körs i en egen process så kommer det inte gå att validera all data.  

Programmet har inga egna parametrar utan använder de som skapats av lönerevisionen.

Det går att köra programmet innan du har påbörjat lönerevisionen och då görs en del mindre kontroller av befintlig data. Om programmet körs det efter att lönerevisionen har påbörjats, så kommer en mer grundlig validering av data och parametrar för lönerevisionen att ske.

Relaterad hjälp