Aktuell produkt
Anställningar - Löneadministration
Anställning är utgångspunkten för arbetet med anställningarna. När du befinner dig här ser du en lista över de anställningar som finns registrerade i systemet. Du kan gör urval för att filtrera fram den eller de anställningar du vill jobba med. När du gjort ditt urval kan du se information över de aktuella anställningarna.
Generellt gäller att person- anställnings- och arbetstagaruppgifter ska registreras och ändras via Ärende i rutinen Anställning i webben. Därför är de flesta fälten skrivskyddade i Windowsklienten. Vissa av fälten går dock att redigera direkt i Windowsklienten, framförallt sådana som är vanligast och smidigast för löneadministratören att själv ändra.
Notera! När du arbetar med vissa funktioner och flikar så är det inte säkert att du ser vissa fält, det kan då bero på att de är dolda eller att du har inte rättigheter att se dom.
I HR-plus 8 standard så levereras vissa fält som dolda. Fält kan göras synliga och redigerbara via funktionen Skärmdesign.
Urval Anställningar
Sök med hjälp av sökfält
När du letar efter en anställning använder du de sökfält som finns under respektive rubrik på sidan, exempelvis på Anställningsnummer, Personnummer eller Efternamn.
Sök med hjälp av urval
Du kan också söka efter anställda med hjälp av två typer av urval, dels urval specifika för dig som användare, dels gemensamma urval som skapas av användare med rätt behörighet.
Gemensamma urval:
Ett gemensamt urval är uppsatt av en person på din organisation med rätt behörighet. Du kan endast skapa gemensamma urval om du har behörighet att göra detta. Behörighet ges genom att klicka i kryssrutan Kan skapa gemensamma urval i fliken Roller under Behörigheter i rutinen Admin.
Gemensamma urval är alltid tillgängliga och kan användas av alla. Markera Gemensamt urval när du skapar ditt urval om du vill att alla ska se det.
Egna urval:
Ett eget urval skapar du själv och det kan endast ses av dig. Du kan spara ditt urval och återanvända det längre fram.
Standardurval:
Det urval som har en fylld stjärna vid sig är det urval som är satt som standard. Du kan enkelt skifta vilket filter som ska vara standard genom att klicka på den stjärna som du önskar sätta som standard. Både gemensamma och egna urval går att sätta som standard.
Flikarna under anställningar
När du öppnar en anställning (dubbelklickar på en rad i listan) får du upp flera flikar innehållande olika typer av information:
- 1. Anställning
- 2. Arbetstagare
- 3. Tiduppgifter
- 4. Semester
- 5. KU
- 6. Övriga uppgifter (Statistik och Pension
- 7. Valfria ackar
- 8. Ferie/Uppehåll
Olika funktioner
Via menyn Funktioner kan du välja följande fönster:
- Kalendarium - Via denna funktion väljer du för vilken 12-månadersperiod du vill se vald anställnings kalendarium. Mer information om funktionen Kalendarium hittar du avsnittet Funktioner från anställningar.
- Korrigering av befintlig skuld - Via denna funktion får du hjälp att skapa upp rätt transaktioner när du ska reglera en anställds bruttolöneskuld. Mer information om funktionen Korrigering av befintlig skuld hittar du under avsnittet Funktioner från anställningar.
- Laddning av scheman - Via denna funktion kan du schemaladda en enstaka anställning direkt istället för att vänta på att nästa stora schemaladdning ska köras. Till exempel om det har tillkommit en nyanställd efter att den stora schemaladdningen har gjorts, så kan denna funktion användas. Mer information om funktionen Laddning av scheman hittar du under avsnittet
- Ledigh/Frånv 31 dgr. - Via denna funktion så öppnas den anställdes ledighetsfönster där du manuellt kan rapportera in frånvaro och även se redan inrapporterad/inläst frånvaro. Du kan även rapportera in avvikande budgeterad tid via denna funktion.
- Lönespec online (presentation) - Via denna funktion får du upp den anställdes aktuella lönespecifikation och du kan även välja att se gamla perioders specifikationer.